Nieuws


Lustrumfeest voor Werkschuit ouders en medewerkers

Tien jaar De Werkschuit: dat gaan we met de kinderen uitgebreid vieren. Maar ook voor de ouders en medewerkers komt er een groots feest! Zet 15 april 2023 vast in de agenda!

[groep 1-2] Bezoek van de verloskundige

Vandaag kwam de verloskundige bij de kleuters in de klas, passend bij ons huidige thema 'Oei, ik groei'. Ze vertelde over de baby in de buik. De baby begint als een korreltje suiker en groeit en groeit en groeit. Dan moet de baby uit de buik, dat voelt een beetje als poepen.

[groep 6] Opa Jan & Jan vertellen over de waternoodsramp

Een indrukwekkend bezoek en verslag waar de kinderen stil van raken

[groep 8] Natte voeten?

De actualiteit kwam de klas binnen: de watersnoodramp (dit jaar 70 jaar geleden) en de vele overstromingen in het binnenland. De grote vraag: houden we het nog droog?

[groep 3] De sterrenkundige op bezoek

De vader van Sam is sterrenkundige en kwam langs! We hebben gehoord en samen uitgebeeld hoe de aarde om z'n as en de zon draait, hoe het zit met de maan en de andere planeten (en hoe lang dat wel niet duurt) en dat licht heel snel gaat!

[groep 1/2] Ons lijf

We ontdekken dat we botjes hebben in ons lichaam. We voelen, we ontdekken en we meten. Hoe lang en hoe zwaar ben ik nu?

[groep 5] Thema opening De Ruimte

Er was op ons schoolplein een verdacht voorwerp gevonden. Het heeft zo een harde inslag gehad dat zelfs de kerstboom is omgevallen. Het moet wel iets zijn dat van ver komt...

[groep 1/2] Thema 'Oei, ik groei'

In de kleuterklassen starten we ook met het nieuwe thema: Oei, ik groei! We bekijken baby foto's en gaan raden. Herkennen we een kind uit de klas op de foto? Ja hoor we zien het aan de mond, de lach of de ogen. We blijven toch wie we zijn.

Wat was het mooi: Lichtjestocht 2022 [VIDEO]

Tijdens de Lichtjestocht van basisschool de Werkschuit in Haarlem lopen de kinderen 's avonds met hun gezin langs de verschillende scènes van het kerstverhaal. Bekijk onze compilatie-video!

[groep 7] Afsluiting Thema Kleding

De afgelopen periode zijn wij in de klas bezig geweest met het thema kleding. Door in labels te kijken zijn we erachter gekomen waar onze kleding vandaan komt. Al snel kwamen we erachter dat dit bijna altijd buiten Europa is. In teksten, boeken en documentaires kwamen wij erachter dat de omstandigheden waarin onze kleding wordt gemaakt niet altijd veilig, fijn en goed zijn...

[groep 8] Bezoek van oud-leerlingen

Donderdag kwamen zeynep en Jules bij ons op bezoek. Zij kwamen vertellen over het Stedelijk Gymnasium. Ze vertelden honderduit en lieten leuke dingen zien, zoals een foto van Magister met een rooster, een cijferlijst etc.

[groep 3] Een spannende voetbalwedstrijd tussen ouders en kinderen

Vandaag werd op het Ripperda de finale gespeeld van de WerkschuitKampioenschappen, als afsluiting van het thema Sport. Team Groep 3 nam het op tegen team Oranje, met vaders en moeders.

[groep 4] Topsporter Ellen Hoog op bezoek in de klas

Vanochtend kregen we bezoek van Ellen Hoog, meervoudig Olympisch- en Wereldkampioen hockey én de tante van onze klasgenoot T.

Ellen Hoog, meervoudig Olympisch- en Wereldkampioen hockey, op bezoek in de klas

[groep 1/2] Samen een brood bakken

Met een beetje hulp van de broodbakmachine en het recept 'het lekkerste wit brood van de bakker' is het ons gelukt om een echt brood te maken. Wat hadden we allemaal nodig? Dat kunnen de kinderen van groep 1/2b je vast haarfijn uitleggen.

[groep 3] Onze sportschool

Dat de kinderen voor dit nieuwe thema sportattributen mee mochten nemen hebben we geweten! Aan het begin van de dag komen de kinderen de klas binnen met veel verschillende materialen. Van duikbril tot speedladder en van bokshandschoenen tot yogamatje. Het eerste uur zijn we druk bezig met demonstreren, presenteren, vragen stellen en nadenken.

[groep 6] Cultuur en klotsende oksels

Een introductie op de tekst 'het begin van kleding', belicht een deel van onze Christelijke cultuur. Waarin Adam en Eva als scheppingen van God zich bedekken uit schaamte. Op mijn vraag waarom ze dat zouden doen komen er verschillende ideeën: "Wat je ook ziet, niet m'n piep" en "Ik loop hier niet op het naaktstrand", "Het is camouflage" Maar ook: "Waar moet je je nou voor schamen?"

[groep 3] Leert programmeren!

"Dit is Blue Bot, een robot die precies doet wat jij zegt." De kinderen komen onmiddellijk om de tafel staan waar een mat ligt met vakken waarop het alfabet staat afgebeeld. We bekijken met elkaar de knoppen.

[groep 6] Bouwen in de toekomst!

Gisteren hebben we de tentoonstelling ‘Bouwen in de toekomst’ gehad en daarmee ons architectuur thema afgerond. Het was gezellig druk met het bezoek van ouders en leerlingen uit groep 7.

[groep 8] Democracity, wij werden baas over onze eigen stad..

Woensdag mochten wij voor twee uur lang in de huid kruipen van de gemeenteraad. We waren uitgenodigd op het stadhuis, waar wij plaats mochten nemen in de échte vergaderzaal van gemeente Haarlem. Hier kregen wij de taak om een eigen politieke partij te stichten.

[groep 4] Voorstelling van Andy Griffiths

Wat hadden wij een geluk vandaag! We waren 1 van de 6 klassen die bij de voorstelling van Andy Griffiths, schrijver van het kinderboekenweekgeschenk, mocht zijn. De heenreis met de bus ging fantastisch. De kinderen letten zo goed op hun eigen rijmaatje. Fijn om die verantwoordelijkheid voor elkaar terug te zien.

[groep 4] Huttenbouwers!

De groepen 3 en 4 gingen vandaag het bouwspeelplaats 'het Landje' in Amsterdam. Hier gingen ze aan de slag met hun thema, met bouwen, met samenwerken en vooral héél veel plezier hebben! Juf Sarin: "We hadden een geweldige dag vandaag bij 'het Landje'. De kinderen hebben genoten!"

[groep 1/2] Speuren in de duinen!

Wat hadden we een fijne ochtend in de duinen. Het weer was heerlijk herfstig en de sfeer zat er goed in. Konijnen hebben we helaas niet gespot, maar aan de inzet kon dat absoluut niet liggen. Kijk maar wat voor een fantastische speurders er in groep 1/2b zitten!

[groep 1-2-3-8] Sportdag op z'n Werkschuits

Vandaag was er een sportdag georganiseerd door de vakleerkracht gym voor de groepen 1 t/m 3. De groepjes en spelletjes werden begeleid door kinderen uit groep 8. Al ver voor de afgesproken tijd kwamen de eerste groep achters om te helpen met het klaarzetten van de spelletjes op het veld.

[groep 5] Architect in de klas

Vandaag kwam de moeder van Yanne in de klas om te vertellen over tiny houses. Na de presentatie kregen we een opdracht. De kinderen hadden meteen super goede ideeën en gingen meteen aan de slag. De bedoeling was om een tiny house te maken voor iemand. Je moet nadenken over wat diegene erin wilt hebben en waar het huis staat.

[groep 4] Start van het schooljaar

We zijn fijn gestart met elkaar! Heel vertrouwd en vooral heel gezellig. We hebben al een staart gemaakt met ons thema, door te praten met elkaar over de gebouwde hutten. Ook hebben we er al over geschreven. Er kwamen al verschillende vragen met boven: Wanneer is iets natuur? Hoe bouw je de stevigste hut? Hoe maak je een hut waterdicht, zodat je er in kunt slapen?

Schoolkamp groep 8: een verslag van Quint!

Groep 8 van onze school De Werkschuit ging op schoolkamp en alle kinderen schreven daar een verslag over. Zoals Quint: "We werden we uitgezwaaid door school en ouders. We gingen twee rondjes om de school. "

Ruim €10.000 met sponsorloop voor Oekraïne

De vrijdag voor de meivakantie begon de dag met een feestelijk ontbijt in het kader van de Koningspelen. Na het samen zingen van het themalied vertrokken de kinderen naar het Ripperda terrein voor de sponsorloop voor Oekraïne. Wat een inzet!

[groep 1/2B] Wij gaan kamperen!

Deze week was het zo ver: we openden het nieuwe thema. Juf Nienke had op Koningsdag een tent gekocht zodat ze binnenkort een keertje kon gaan kamperen, maar wist niet hoe hij in elkaar moest. Konden de kinderen misschien helpen? Dit lieten ze zich geen twee keer zeggen. Iedereen hielp en de tent stond al snel in elkaar.

[Groep 7] Herdenkingsdienst

De kinderen van groep 7 hebben een prachtige herdenkingsdienst geleid. Vanaf begin tot eind hebben zij dit zelf geregisseerd en aangekleed.

[groep 8b] Druk in de wereldsteden

We zitten druk in de wereldsteden. We hebben feitjes en overeenkomsten ontdekt. Inmiddels hebben de kinderen een plattegrond van hun eigen stad ontworpen en een naam bedacht. Op ontdekking over de vlaggen, en dan vooral de Nederlandse vlag. Waarom deze kleuren?

[groep 1/2B] Dieren, dieren, dieren

Ons thema draait op volle toeren, en wat zijn de kinderen enthousiast! We praten, onderzoeken, knutselen , tekenen , zingen, bouwen en spelen. En……we hebben zelfs de hond uit gelaten en bezoek gehad van een poes!

[groep 5] Kasteelheer Simon Ter Plaatse der Haarlemmigheid

Vorige week ontvingen de kinderen een brief van Kasteelheer Simon Ter Plaatse der Haarlemmigheid. Hij was verheugd om hen te mogen benoemen tot zijn horigen. Ze moeten een kasteel voor hem bouwen, in ruil voor zijn bescherming, voedsel en onderdak.

[groep 3] Bezoek aan slot Assumburg

Vandaag brachten we een bezoek aan slot Assumburg. We speurden in groepjes naar details op het kasteel en in de kasteeltuin. Ook mochten we een ronde lopen in het kasteel, dat nu een hostel is.

[groep 1/2B] Code oranje!

Oei, gisteren was het code oranje! De kinderen komen dezer dagen vol verhalen binnen. Wat leren we veel over het weer. Gisteren wilde ik starten met het onderwerp 'regen', maar toen kwam storm Corrie tussendoor gewaaid! We hebben het dus even over een andere boeg gegooid.

[groep 3] Vogels lokken

We willen graag vogels spotten, in onze vogelspothoek. Maar er valt tot nu toe niet echt wat te spotten.. wat nu? We hebben gelezen hoe je vogels in je tuin kunt krijgen en wat ze lekker vinden. Daarna lazen we (best pittige!) teksten over hoe zelf vogelvoer te maken.

[groep 8] Kerst!

Vanochtend hebben we alle ouders uitgenodigd via Google Meet om samen het kerstontbijt te openen in de klas. Dat zorgde voor een hoop gezelligheid in de klas.

[groep 3] Sinterklaas op bezoek!

Vanochtend hebben we sint buiten opgewacht. Hij kwam in een stoere bak naar onze school! Daarna hebben we in de kring een spel met dobbelsteen gespeeld. Toen mochten we naar de gymzaal samen met groep 4. We zongen voor Sint en zijn pieten. Ook deden we een toneelstukje.

[groep 4] Goede gesprekken

We starten de dag met stillezen. De kinderen kiezen hiervoor een boek uit de schoolbibliotheek, passend bij hun niveau. Om boeken te promoten en kinderen gemotiveerde lezers te maken krijgen ze regelmatig vooraf een opdracht.

[groep 7] Het is oogsttijd in groep 7

Op donderdagmiddag lopen we, onder begeleiding van een aantal ouders en meester Noël, naar de schooltuinen. De kinderen voelen zich er inmiddels thuis. (..) Ik voel me bevoorrecht dat ik erbij mag zijn als het gezegde: "Wat je zaait zul je oogsten", in letterlijke én figuurlijke zin van het woord bewaarheid wordt!

[groep 1/2A] Sinterklaas is in het land, en dat is te merken

Sinterklaas is in het land, en dat is te merken... Wat een enthousiasme, nieuwsgierigheid en verwachting vult ons hart en hoofd.

[groep 5] Lekker snuffelen in de themaboeken

Wat is het toch leuk om in boeken te snuffelen. We komen zoveel leuke weetjes tegen! Wist je dat…… je 20 spieren gebruikt bij het lachen?

[groep 7] Wat weten we al over ons onderwerp?

Twee weken geleden zijn we gestart met een aantal oriënterende activiteiten. Zo hadden we een begrijpend leestekst over hoe roken is ontstaan. We maakten er een tijdbalk van. We onderzochten of onze pauze-snack wel gezond was en boetseerden mensfiguren om te ontdekken dat verhoudingen in je lijf best ingewikkeld zijn.

[groep 3] Op ontdekking

Deze week gingen we op ontdekking. Op ontdekking in boeken over de kapper, op ontdekking naar de materialen die horen bij een kapsalon en op ontdekking naar zelf de rol van kapper of klant aannemen.

[groep 3] Start na de vakantie

Dinsdag kwamen de kinderen vol enthousiasme weer op school. Ze zaten vol verhalen en wilden dit met elkaar delen. Daar hebben we ruim de tijd voor genomen. Ook ik had uiteraard mijn verhaal. Ik was zo druk geweest dat ik niet meer de kapper kon...

[groep 6] Worden wat je wil

Vanochtend was YouTube Sean Demmers in de groep om te vertellen over zijn beroep en wat het allemaal inhoudt! Dit vanwege ons thema 'worden wat je wil'.

[groep 1/2A] Wij werken met het thema: Ik rij op de fiets

Verschillende kinderen hebben hun fiets al geshowd in de klas. Leuk om van alle kinderen de fiets te zien en samen te bekijken wat er allemaal op en aan zit. De fietslift die nu is gemonteerd in de fietswerkplaats kon direct gebruikt worden.

[groep 4] De opa van Sofie

Vandaag was automonteur Sjaak hier, de opa van Sofie.

[groep 1/2B] Opening van het thema 'Wij vieren feest'

Vandaag vond er weer een startactiviteit plaats voor de opening van ons thema. Ik legde uit aan de kinderen: 'Ik heb drie zakjes snoep gekocht om uit te delen op de avond van Sint Maarten maar kan niet kiezen welke het lekkerste is.'