Schrijftalent in groep 6

We werken in groep 6 al enige tijd over overleven in de natuur. Ik ben benieuwd naar de eigen ervaringen van kinderen in de natuur. Waar voelen zij zich prettig? Ervaren zij dat ze in de natuur zijn? En hoe dan?

Op het bord brainstormen we over de zintuigelijke ervaringen die je kunt hebben in de natuur en we delen dat het ook emoties kan oproepen.

Ik geef instructie op het werken met de onvoltooide tijd en benoem dat een tekst mooier wordt door het gebruik van bijvoeglijk naamwoorden.

De opdracht is dan: Schrijf een tekst over jouw favoriete plek in de natuur.

Na een: "Hoe lang moet het zijn?" gaan de kinderen aan de slag. Dit keer geen minimale eis aan het aantal regels, ik vind dat beperkend werken. Ik leg de verantwoordelijkheid bij de schrijver. "Als jij tevreden bent over je tekst en hij voldoet aan de criteria, dan ben je klaar, toch?" Alle kinderen gaan aan de slag. Het is stil in het lokaal. Niemand die twijfelt of niet tot schrijven komt. Als het tijd is voor de pauze vragen kinderen of ze verder mogen schrijven tijdens het eten. De kinderen lezen elkaars tekst en geven feedback op de inhoud en op spelling. Dan gaan ze aanpassingen doen en typen de tekst in een lettertype naar keuze. Tot slot wordt er een tekening bijgemaakt die iets laat zien over de inhoud van de tekst. Dit is een schrijfproces van een aantal dagen.

Als alle verhalen klaar zijn deel ik ze willekeurig uit in de klas. Ik vraag de kinderen om 3 verhalen van anderen te lezen, waarbij ze een compliment en hun mening over de tekst geven. Ze nemen hun taak serieus en er worden ijverig aantekeningen gemaakt.

Een voor een ontvangt ieder kind van verschillende kinderen feedback. Wat doen ze dat zorgvuldig en onderbouwd. "Je schrijft met humor, dat vind ik leuk" "Je beschrijft precies wat je ziet, dat vind ik knap" "Je hebt mooie bijvoeglijk naamwoorden gebruikt" "Probeer de volgende keer iets vloeiender te schrijven" "Het gaat over je favoriete plek en toch schrijf je dat je er een trauma van hebt, hoe kan dat?"

Tot slot vraag ik wie er trots is op zijn of haar tekst. Er gaan veel vingers de lucht in. Op mijn vraag wat ze hebben geleerd antwoord een jongen: "Ik kan de volgende keer wel een iets langere tekst schrijven".

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.