Dieren, dieren, dieren

Ons thema draait op volle toeren, en wat zijn de kinderen enthousiast! We praten, onderzoeken, knutselen , tekenen , zingen, bouwen en spelen. 

En……we hebben zelfs de hond uit gelaten en bezoek gehad van een poes!


N. en M. hadden hun hond mee naar school. Na een praatje en kennismaken met de honden hebben we ze een stukje uitgelaten en mochten ze nog even spelen op het plein. Vandaag was Mel, de poes van M. in de klas.Mel liep mooi door de klas, en M. kon van alles laten zien en vragen beantwoorden.

Wat een feest allemaal! Vragen die naar boven komen onderzoeken we. Onze nieuwe vraag is: Wat is de ‘taal’ van de kat? Hoe merk je dat er iets is, en hoe maakt hij iets duidelijk? 


Onze dierenwinkel is ook geopend, en er is van alles te koop! En we hebben een plannetje voor als je in de dierenwinkel aan het werk bent. We maken de hokken schoon , voeren de dieren, lappen de ramen, groeten de klanten, verkopen , geven advies, rekenen af. Heel wat werk dus! 

Ook is het weer gezellig om de ouders eindelijk in de school te kunnen ontvangen. Fijn, weer even een blik in de klas, of een klein praatje bij de deur. We houden jullie natuurlijk ook nog steeds via de blog op de hoogte. 

Voor nu een fijn weekend!
Nienke en Esther

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.