De scholen zijn weer begonnen

Deze week gingen we op ontdekking. Op ontdekking in boeken over de kapper, op ontdekking naar de materialen die horen bij een kapsalon en op ontdekking naar zelf de rol van kapper of klant aannemen.

We hebben in boeken gekeken en gelezen over het werk van de kapper. Ook hebben we ontdekt wat een kapper allemaal voor je kan doen. Van deze mogelijke coupes hebben we posters gemaakt die nu hangen in de kapsalon. Bij het rollenspel werden deze al gebruikt. 'Ik wil er graag uitzien als deze vrouw met krullen, kan dat?'.

We leerden de materialen goed en voorzichtig gebruiken. De kinderen weten goed met welke scharen 'geknipt' mag worden en hoe je op een goede manier met haarlak kan spuiten.

Het spel in de kapsalon is ook goed voor het vertrouwen van elkaar. De kapper komt dichtbij de klant, we zitten aan elkaars haren. We moeten goed naar elkaar luisteren, wat willen we en wat juist niet.

Ook is er al veel echt geknipt in de kappoppen en barbies. Ook hier genieten de kinderen enorm van!

Tenslotte in deze blog ook een klein dankwoord voor het Nova College, richting kappersopleiding en Selfline kappersopleiding . Van hen kregen we ontzettend veel echte kappersmaterialen geschonken en te leen.

Juf Sarin,
Groep 3


Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.