Ridders en Kastelen

Het avontuur begon op een doodgewone dinsdagochtend, toen er plots een mysterieuze brief opdook in de klas.

HELP
Ik heb een probleem.
Is er iemand die mij wil helpen?
Je kunt mij vinden in de kweektuin op de heuvel.

De afzender? Don Frederik, de bewoner van het kasteel in de kweektuin. 

Samen hebben ze zich afgevraagd wat het probleem zou kunnen zijn! De kinderen kwamen met van alles - misschien is er een boom omgevallen bij de heuvel, of het bruggetje is stuk, er is een boom op het kasteel gevallen, het gras is overstroomd, de poort is gesloten?

Vandaag konden we gelukkig kijken wat er nou echt aan de hand was. Bij de heuvel aangekomen zagen we al snel een persoon achter de struiken rondlopen. Dat was best spannend. Het bleek dus Don Frederik te zijn. Hij dacht eerst dat wij ridders waren en was bang voor ons maar de kinderen riepen al snel dat ze geen ridders zijn. 

Uiteindelijk vertelde Don Frederik zijn verhaal. Het kasteel was kapot gegaan door een harde knal! Dat hebben de ridders gedaan en daarom was hij ook bang dat we ridders waren.

De kinderen kunnen Don Frederik helpen door een kasteel te ontwerpen zodat hij weer een fijne plek heeft om te wonen. Een groepje kinderen gingen in de klas gelijk aan het werk. Het tekenen van een kasteel, in boekjes kijken hoe een kasteel eruit ziet en met de juf een praatplaat bekijken en er woorden bij leggen die horen bij een kasteel zoals ophaalbrug, poort, slotgracht, vlag, schietgaten en kantelen.

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.