Het is oogsttijd in groep 7

Op donderdagmiddag lopen we, onder begeleiding van een aantal ouders en meester Noël, naar de schooltuinen. De kinderen voelen zich er inmiddels thuis. Ze starten in de kring, waar juf Marijke en meneer Nico hen ontvangen en kort uitleggen wat ze kunnen doen.

Ze pakken een emmer en gereedschap en gaan op weg naar hun kavel. Ze zijn benieuwd wat er gegroeid is en wat er geoogst kan worden. Er worden bloemen geknipt die ze bij naam kennen, ze oogsten wat boontjes en gaan op zoek naar wortels. De verwondering is enorm als ze hun schatten uit de grond trekken: er zijn dikke, dunne, grote, ieniemini en wortels met heel bijzondere vormen. Verderop staat een emmer water met een afwaskwast. Wie direct op een wortel wil knabbelen kan hem eerst even schoonmaken in deze emmer.

Maar er wordt meer geoogst dan dat wat er in een tas mee naar huis gaat. Die rijke oogst komt van de investering in de groep in de vorm van lessen Vreedzame school en de OOKtraining. Ik zie kinderen die elkaars spullen even dragen als de ander zijn armen vol heeft. Die wortels, courgette en bloemen delen als de oogst bij de ander wat tegenvalt. Die verwondering van elkaar delen als er iets bijzonders wordt gevonden. En die de tuin verzorgen van kinderen die er niet zijn of die geblesseerd zijn.

Ik voel me bevoorrecht dat ik erbij mag zijn als het gezegde: "Wat je zaait zul je oogsten", in letterlijke én figuurlijke zin van het woord bewaarheid wordt!

Juf Denise,
groep 7

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.