Het is oogsttijd in groep 7

Op donderdagmiddag lopen we, onder begeleiding van een aantal ouders en meester Noël, naar de schooltuinen. De kinderen voelen zich er inmiddels thuis. Ze starten in de kring, waar juf Marijke en meneer Nico hen ontvangen en kort uitleggen wat ze kunnen doen.

Ze pakken een emmer en gereedschap en gaan op weg naar hun kavel. Ze zijn benieuwd wat er gegroeid is en wat er geoogst kan worden. Er worden bloemen geknipt die ze bij naam kennen, ze oogsten wat boontjes en gaan op zoek naar wortels. De verwondering is enorm als ze hun schatten uit de grond trekken: er zijn dikke, dunne, grote, ieniemini en wortels met heel bijzondere vormen. Verderop staat een emmer water met een afwaskwast. Wie direct op een wortel wil knabbelen kan hem eerst even schoonmaken in deze emmer.

Maar er wordt meer geoogst dan dat wat er in een tas mee naar huis gaat. Die rijke oogst komt van de investering in de groep in de vorm van lessen Vreedzame school en de OOKtraining. Ik zie kinderen die elkaars spullen even dragen als de ander zijn armen vol heeft. Die wortels, courgette en bloemen delen als de oogst bij de ander wat tegenvalt. Die verwondering van elkaar delen als er iets bijzonders wordt gevonden. En die de tuin verzorgen van kinderen die er niet zijn of die geblesseerd zijn.

Ik voel me bevoorrecht dat ik erbij mag zijn als het gezegde: "Wat je zaait zul je oogsten", in letterlijke én figuurlijke zin van het woord bewaarheid wordt!

Juf Denise,
groep 7

Ander nieuws

[groep 1/2] Samen een brood bakken

Met een beetje hulp van de broodbakmachine en het recept 'het lekkerste wit brood van de bakker' is het ons gelukt om een echt brood te maken. Wat hadden we allemaal nodig? Dat kunnen de kinderen van groep 1/2b je vast haarfijn uitleggen.

[groep 6] Cultuur en klotsende oksels

Een introductie op de tekst 'het begin van kleding', belicht een deel van onze Christelijke cultuur. Waarin Adam en Eva als scheppingen van God zich bedekken uit schaamte. Op mijn vraag waarom ze dat zouden doen komen er verschillende ideeën: "Wat je ook ziet, niet m'n piep" en "Ik loop hier niet op het naaktstrand", "Het is camouflage" Maar ook: "Waar moet je je nou voor schamen?"

[groep 3] Leert programmeren!

"Dit is Blue Bot, een robot die precies doet wat jij zegt." De kinderen komen onmiddellijk om de tafel staan waar een mat ligt met vakken waarop het alfabet staat afgebeeld. We bekijken met elkaar de knoppen.

[groep 6] Bouwen in de toekomst!

Gisteren hebben we de tentoonstelling ‘Bouwen in de toekomst’ gehad en daarmee ons architectuur thema afgerond. Het was gezellig druk met het bezoek van ouders en leerlingen uit groep 7.