Het is oogsttijd in groep 7

Op donderdagmiddag lopen we, onder begeleiding van een aantal ouders en meester Noël, naar de schooltuinen. De kinderen voelen zich er inmiddels thuis. Ze starten in de kring, waar juf Marijke en meneer Nico hen ontvangen en kort uitleggen wat ze kunnen doen.

Ze pakken een emmer en gereedschap en gaan op weg naar hun kavel. Ze zijn benieuwd wat er gegroeid is en wat er geoogst kan worden. Er worden bloemen geknipt die ze bij naam kennen, ze oogsten wat boontjes en gaan op zoek naar wortels. De verwondering is enorm als ze hun schatten uit de grond trekken: er zijn dikke, dunne, grote, ieniemini en wortels met heel bijzondere vormen. Verderop staat een emmer water met een afwaskwast. Wie direct op een wortel wil knabbelen kan hem eerst even schoonmaken in deze emmer.

Maar er wordt meer geoogst dan dat wat er in een tas mee naar huis gaat. Die rijke oogst komt van de investering in de groep in de vorm van lessen Vreedzame school en de OOKtraining. Ik zie kinderen die elkaars spullen even dragen als de ander zijn armen vol heeft. Die wortels, courgette en bloemen delen als de oogst bij de ander wat tegenvalt. Die verwondering van elkaar delen als er iets bijzonders wordt gevonden. En die de tuin verzorgen van kinderen die er niet zijn of die geblesseerd zijn.

Ik voel me bevoorrecht dat ik erbij mag zijn als het gezegde: "Wat je zaait zul je oogsten", in letterlijke én figuurlijke zin van het woord bewaarheid wordt!

Juf Denise,
groep 7

Ander nieuws

Ruim €10.000 met sponsorloop voor Oekraïne

De vrijdag voor de meivakantie begon de dag met een feestelijk ontbijt in het kader van de Koningspelen. Na het samen zingen van het themalied vertrokken de kinderen naar het Ripperda terrein voor de sponsorloop voor Oekraïne. Wat een inzet!

[groep 1/2B] Wij gaan kamperen!

Deze week was het zo ver: we openden het nieuwe thema. Juf Nienke had op Koningsdag een tent gekocht zodat ze binnenkort een keertje kon gaan kamperen, maar wist niet hoe hij in elkaar moest. Konden de kinderen misschien helpen? Dit lieten ze zich geen twee keer zeggen. Iedereen hielp en de tent stond al snel in elkaar.

[Groep 7] Herdenkingsdienst

De kinderen van groep 7 hebben een prachtige herdenkingsdienst geleid. Vanaf begin tot eind hebben zij dit zelf geregisseerd en aangekleed.

[groep 8b] Druk in de wereldsteden

We zitten druk in de wereldsteden. We hebben feitjes en overeenkomsten ontdekt. Inmiddels hebben de kinderen een plattegrond van hun eigen stad ontworpen en een naam bedacht. Op ontdekking over de vlaggen, en dan vooral de Nederlandse vlag. Waarom deze kleuren?