Onze sportschool

Dat de kinderen voor dit nieuwe thema sportattributen mee mochten nemen hebben we geweten!

Aan het begin van de dag komen de kinderen de klas binnen met veel verschillende materialen. Van duikbril tot speedladder en van bokshandschoenen tot yogamatje. Het eerste uur zijn we druk bezig met demonstreren, presenteren, vragen stellen en nadenken. We leren hoe je een gewicht op verschillende manieren kunt hanteren, waarom er schroeven zitten aan de dumbbell, wat je met elastiek kunt doen, hoe poeder ervoor kan zorgen dat je handen niet glad zijn en dat de vorm van een skateboard bedoeld is om er trucs op te doen. Er wordt uitleg gegeven over de regels bij hockey en dat de naveltest bedoeld is om te kijken of je stick lang genoeg is. We voelen dat het materiaal van keepershandschoenen ruw is en begrijpen waarom bokshandschoenen zo dik zijn, en waarom een handbal juist weer niet te groot is.


We boffen dat tussen de middag de gymzaal vrij is. We verdelen de materialen over de ruimte, spreken af dat er om beurten wordt gewerkt met de materialen en daar gaan ze! Fanatiek wordt alles getest. Voor het yogamatje wordt een rustig plekje achter een mat gezocht. Daar krijg je ook instructie: "Ga met je handen op je buik liggen en probeer in één keer op te staan, zonder je handen te gebruiken", hoor ik. Verderop zie ik kinderen die eigen spelregels bedenken bij het materiaal. Als je hebt gegooid mag je door glijden, als je heel hard op het kussen bokst veer je zo hard terug dat je achterover valt, wie het hoogst gooit door een gat krijgt een punt.

Weer in de klas kijken we terug. Op mijn vraag op welke plek de materialen worden gebruikt in het echt, noemen verschillende kinderen de sportschool. Het lijkt hen wel wat om in de klas een sportschool te openen. We maken een lijst met spullen die daarvoor nodig zijn en denken ook alvast na hoe dat dan gaat. In ieder geval moet je een pasje hebben. En er is een sportleraar of fysio die zegt wat je moet doen.

Zo hebben we al veel leerinhouden gehaald uit het oproepje: 'De kinderen mogen sportattributen meenemen.'

En dit is nog maar het begin!

Op het bord hangt trouwens al een lange lijst van 14 verschillende soorten sporten die in de klas worden beoefend! Sportief clubje, die groep 3!

Ander nieuws

[groep 6] Spelen op duizend manieren

Wat hebben we weer een fijn thema! We ontdekken dat spellen prachtige manieren zijn om het leven te oefenen. In sommige spellen kun je een leider zijn, of je fanatisme kwijt, of juist laten gaan, in andere spellen mag je ongegeneerd flauwe grappen maken, in andere spellen leer je ultiem samenwerken.

[groep 4] Een zee aan creativiteit

Om te leren hoe je een zee schildert, zijn we vanmiddag gestart met kunstbeschouwing. Aan de hand van verschillende schilderijen stonden we stil bij vragen als 'welk weer is het op dit schilderij?'

[groep 1] Thema: ik ga naar de kapper

In de klas werd juf Susan geknipt door een echte kapster en de kinderen mochten vragen stellen. Er werd een hoop geleerd. Wist je dat de kapper altijd het haar in vakjes verdeelt voordat hij of zij gaat knippen?

[groep 4] Spectaculaire gastles over een kraanschip

Vanochtend was Pieter, de vader van Merel, als gast in de klas. Hij bereidt werk voor dat door een enorm kraanschip wordt uitgevoerd. Daar waren de kinderen heel benieuwd naar!