Onze sportschool

Dat de kinderen voor dit nieuwe thema sportattributen mee mochten nemen hebben we geweten!

Aan het begin van de dag komen de kinderen de klas binnen met veel verschillende materialen. Van duikbril tot speedladder en van bokshandschoenen tot yogamatje. Het eerste uur zijn we druk bezig met demonstreren, presenteren, vragen stellen en nadenken. We leren hoe je een gewicht op verschillende manieren kunt hanteren, waarom er schroeven zitten aan de dumbbell, wat je met elastiek kunt doen, hoe poeder ervoor kan zorgen dat je handen niet glad zijn en dat de vorm van een skateboard bedoeld is om er trucs op te doen. Er wordt uitleg gegeven over de regels bij hockey en dat de naveltest bedoeld is om te kijken of je stick lang genoeg is. We voelen dat het materiaal van keepershandschoenen ruw is en begrijpen waarom bokshandschoenen zo dik zijn, en waarom een handbal juist weer niet te groot is.


We boffen dat tussen de middag de gymzaal vrij is. We verdelen de materialen over de ruimte, spreken af dat er om beurten wordt gewerkt met de materialen en daar gaan ze! Fanatiek wordt alles getest. Voor het yogamatje wordt een rustig plekje achter een mat gezocht. Daar krijg je ook instructie: "Ga met je handen op je buik liggen en probeer in één keer op te staan, zonder je handen te gebruiken", hoor ik. Verderop zie ik kinderen die eigen spelregels bedenken bij het materiaal. Als je hebt gegooid mag je door glijden, als je heel hard op het kussen bokst veer je zo hard terug dat je achterover valt, wie het hoogst gooit door een gat krijgt een punt.

Weer in de klas kijken we terug. Op mijn vraag op welke plek de materialen worden gebruikt in het echt, noemen verschillende kinderen de sportschool. Het lijkt hen wel wat om in de klas een sportschool te openen. We maken een lijst met spullen die daarvoor nodig zijn en denken ook alvast na hoe dat dan gaat. In ieder geval moet je een pasje hebben. En er is een sportleraar of fysio die zegt wat je moet doen.

Zo hebben we al veel leerinhouden gehaald uit het oproepje: 'De kinderen mogen sportattributen meenemen.'

En dit is nog maar het begin!

Op het bord hangt trouwens al een lange lijst van 14 verschillende soorten sporten die in de klas worden beoefend! Sportief clubje, die groep 3!

Ander nieuws

[groep 1/2] Afsluiting thema Boerderij!

Ouders konden overal kijken, ruiken, en proeven.

Tweede prijs in het jaarlijkste schoolkorfbal toernooi Haarlem!

Geweldig nieuws! Groep 4 heeft de tweede prijs gewonnen in het jaarlijkse korfbaltoernooi onder scholen in Haarlem!

[groep 1/2] Voorstelling in de klas

Vandaag hadden we een voorstelling van Vincent in de klas. Hij vertelde een spannend verhaal en maakte er muziek bij. Gelukkig liep het verhaal goed af.