Lentekriebels

De Week van de Lentekriebels is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij het thema relationele en seksuele vorming centraal staat, met als doel om kinderen en jongeren op een positieve en respectvolle manier te ondersteunen in hun seksuele ontwikkeling.

Bij de Werkschuit vinden we deze week van de Lentekriebels een fijne manier om op een gestructureerde en leuke manier aandacht te besteden aan dit belangrijke onderwerp. Dit gebeurt door middel van lessen, activiteiten en gesprekken die aansluiten bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van de leerlingen.

Een greep uit de blogs van verschillende klassen:

Groep 1/2

Vandaag was de start van de Week van de Lentekriebels bij ons op school. In de gang hangen hartjesvlaggetjes en (sommige) juffen en meesters waren in het roze of rood gekleed.

Bij ons in de klas hebben we het vandaag over 'Bij ons thuis' gehad. We spraken (en tekenden) over wie er bij jou in huis woont en zagen dat ieder gezin er weer anders uitziet. We hebben een filmpje gezien over 2 kinderen met twee papa's en twee mama's. Ook vertelden we aan elkaar wie er thuis kookt, de boterhammen smeert of de kinderen in bed legt. Kortom; overal is het anders en zoals Vera dat zei: "dat is interessant".

We hebben ook met elkaar gepraat over de verschillenen bij ons en bij anderen thuis. Wat is het verschil tussen jongens en meisjes? Het was een prachtig gesprek waar alle kinderen wel iets over wilden zeggen. Hoe kun je zien of iemand een jongen of een meisje is? We kwamen er niet meteen uit. We zien in ons dagelijks leven dat zowel jongens als meisjes oorbellen dragen. Ook zien we dat zowel jongens als meisjes kort haar kunnen dragen. Iemand zei dat jongens vaak drukker zijn dan meisjes. Maar.. er zijn ook drukke meisjes.

Iemand zei: "Je kunt het aan de stem horen". Ook interessant. Jongens en meisjes zien er in ieder geval anders uit als ze bloot zijn. We hebben met elkaar gesproken over de verschillende namen die gebruikt kunnen worden voor piemel en vulva. Een goed gesprek in naar mijn idee een prettige sfeer. Ik ben benieuwd of de kinderen er thuis ook over vertellen.

Groep 4

Voorjaarstakken in de klas, zonder jas naar buiten...groep 4 heeft de lentekriebels!
Maar we werken ook aan de week van de lentekriebels. Ieder dag een les over je lijf, vriendschap, emoties enz. 

Maandag startten we met: "drink met je billenbloot, melk uit een kokosnoot"; de hit van Kinderen voor Kinderen die iedereen mee kan zingen. Daarna ging het gesprek over: hoe gewoon is bloot? De kinderen leerden de moeilijke woorden respect en privacy.
Ze wisselden uit wanneer zij wel en niet bloot zijn. Zo kwamen we er achter dat er best wat kinderen zijn die het fijn vinden om in hun blootje (of nakie, dat zeggen we ook) op het strand of in zee te spelen.
We hebben gesproken over regels en gewoontes over bloot thuis. Over deuren op slot of poepen met de deur open. Over met je broer, zus of ouders onder de douche of in bad of liever alleen. We constateerden verschillen en die worden gerespecteerd. Er werd hard gelachen toen bleek dat verschillende kinderen thuis regelmatig de blotebillendans doen. Wie weet heeft het anderen op een idee gebracht?

Vandaag ging het over:'Waar was jij toen je er nog niet was?' En voordat we naar een animatie keken liet ik eerst de kinderen aan het woord. Ze mochten elkaar aanvullen. Nou, compliment ouders; jullie kinderen weten van de hoed en de rand en na vandaag hebben ze elkaar waarschijnlijk nog een beetje wijzer gemaakt.

Zo begrijpen ze dat je eerst nog nergens was, maar dat na seksen of vrijen het zaadje bij het eitje komt en dat er dan, in een ballonnetje, een kindje groeit dat eerst helemaal opgerold ligt. Je krijgt eten door een slangetje dat aan je mama vast zit en na je geboorte wordt die eraf geknipt en dus zie je je navel.
We bleven lang hangen bij de wedstrijd van de zaadjes: Ze racen om wie er het eerst bij het eitje is. "Nou, je moet het eigenlijk zo zien: het is niet zoals een wedstrijd wie er het eerst een rondje om de zandbak heeft gerend. Het is veel moeilijker. Je bent geblinddoekt en je weet niet waar je heen moet." "huh? maar dan bots je overal tegenaan!" "Ja, je moet voelen waar je heen gaat." "En alleen de snelste gaat naar binnen bij het eitje." "Ja, en de sterkste. Want het is moeilijk om naar binnen te komen." "Ja, maar soms lukt het bij twee. Dan krijg je een tweeling"

Een prachtig gesprek waar je bij zou willen zijn!

Groep 6

Maandag hebben we een uur gepraat over verschillende soorten relaties. Van vriendschap en familie naar liefdesrelaties tussen man en vrouw of mensen van hetzelfde geslacht. Op dinsdag hebben we het gehad over het ontstaan en de geboorte van baby's. Hoe worden kinderen gemaakt, wat gebeurt er tijdens de zwangerschap en hoe worden ze geboren.

Beide lessen waren leuk, leerzaam, openhartig en soms ook grappig of voor sommigen een beetje ongemakkelijk. Daar was alle ruimte voor en volgens mij vonden de kinderen het uiteindelijk allemaal heel fijn om het hierover te hebben. Er waren heel veel vragen, die ik zo goed mogelijk heb beantwoord.

Donderdag hadden we het over geslachtsdelen (hoe noem je ze, wat zit daar allemaal) en vrijdag hadden we het over grenzen aangeven. We hebben besproken wanneer, waarom en hoe je nee kunt/zeggen zeggen. We hadden mooie gesprekken en er waren veel vragen, sommigen anoniem via de vragenbox. De kinderen konden ontzettend goed aangeven wat ze wel en nog niet wilden weten. Het anoniem vragen stellen over soms lastige onderwerpen viel erg goed in de smaak, dus de vragenbox blijft staan! Als jullie vragen hebben over de Lentekriebels, weet je ons te vinden!

Ander nieuws

[Groep 5] Ristorante Draco: een Italiaanse droom!

Gistermiddag was de opening van het restaurant van groep 5: ristorante Draco. Wat een toprestaurant! De kinderen waren enthousiast maar zeker ook wel zenuwachtig voor de opening. Er werden de laatste ochtend nog wat puntjes op de i gezet: tafels werden gedekt en netjes opgemaakt, de decoratie van het restaurant werd op orde gebracht en de kandelaars kregen nog een fris rood, wit, groen likje verf.

[Groep 2/3a] Het pippi-P restaurant opent (haar) deuren

Een tikkie gespannen kwamen de kinderen binnen. Na 6 weken van voorbereiding en oefening ging het restaurant voor ouders open. Allereerst werden er als een geoliede machine fruit- en groentespiesjes gemaakt terwijl er steeds twee pannenkoekenbakkers vol zelfvertrouwen hun pannenkoek bakten en flipten.

[Groep 1/2A] Pannenkoeken!

Twintig pannenkoeken werden er gebakken en rook het twee dagen heerlijk in de klas...

[Groep 1/2B] De lievelingssoep van Prins Mimoen

Er ontstond een plannetje om soep te maken met elkaar. Tomatensoep was onze eerste gedachte. Waar beginnen we? We speurden in de boeken op zoek naar een recept. Daar stuiten we op de lievelingssoep van Prins Mimoen. Gele soep!