Herdenking Hannie Schaft

De kinderen van groep 7 organiseerde zelf een herdenkingsdienst voor hun ouders in het Kenaupark. Het was prachtig. Met een toneelstuk, spoken words een lied met de vraag: Ben je vrij om te zijn wie je wilt?

Ontroerend en vooral trots op de kinderen en hun leerkrachten. Zoveel mooie teksten zijn er gemaakt door de kinderen over mensen wie zij missen. Heel bijzonder hoe kinderen zulke mooie, lieve woorden kunnen schrijven.

terublik op de herdenking, een blog van Bram en Bregje.

Herdenking Hannie Schaft

met de werkschuit in het kenaupark

Wat waren er veel ouders bij de herdenking!

Veel complimentjes kregen we over het programma, de trompettist, de echt héél stille twee minuten, het toneelstuk, het gedicht en natuurlijk het spoken word van Alexandra en Ruben. Ook waren er veel complimenten voor de prachtige dans met de hele klas. Op het liedje “Ben je vrij".

Ondanks de regen heeft iedereen het goed volgehouden en doorgezet. Niet alleen de ouders waren trots, ook de juffen waren trots! Ook Lidia was er, die ons een heftig verhaal vertelde over haar dappere vader. Dat vonden we zo mooi dat we haar uitnodigden om een krans te leggen. Groep 7 was heel geïnteresseerd in haar verhaal. Ook in het verhaal van Ruth en van de opa van Tijn. Niet alleen Ruben en Alexandra hebben een spoken word gemaakt, de hele klas heeft er een gemaakt. Ook heeft iedereen een presentatie over een onderwerp dat te maken heeft met de oorlog gemaakt in tweetallen of drietallen. Die presentaties worden gegeven en daarom hebben we ook veel gelezen.

We zijn blij dat iedereen zijn best heeft gedaan om bij de herdenking te kunnen komen.

Groet, Bram en Bregje

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.