Gitaarlessen toegevoegd aan muziekles

Vandaag vond er weer een startactiviteit plaats voor de opening van ons thema. Ik legde uit aan de kinderen: 'Ik heb drie zakjes snoep gekocht om uit te delen op de avond van Sint Maarten (bij mijn eigen voordeur) maar kan niet kiezen welke het lekkerste is. Willen jullie mij - middels een reis langs de zintuigen- helpen kiezen welke snoepjes het worden?' 'Geen probleem' , was de algemeen geldende mening 😆.

  • Eerst bekeken we de verpakkingen: welke ziet er het leukst uit? En welke snoepjes zien er het lekkerst uit?
  • Vervolgens roken we eens aan de zakjes en de snoepjes: welk snoep rook het lekkerst? Ruikt het naar het fruit waar het op lijkt?
  • Hoe voelt het snoep in je handen? Hoe zal het in je mond aanvoelen? Hard/zacht/taai/knapperig/meelderig?
  • Hoe klinkt het snoep als je ermee op de tafel tikt? Is het hard of zacht?
  • En tot slot (hé hé juf... eindelijk, na een hele hoop gepraat) mocht er geproefd worden. Ogen dicht..wat voel je op je tong? Hoe smaakt het? Zoet/zuur/zout/bitter.

Het eindoordeel was nog niet makkelijk. Er waren snoepjes die er lekkerder uitzagen dan dat ze smaakten, en omgekeerd. Conclusie: 2 winnaars: de perziken en de AH banaantjes kregen beide evenveel stemmen. De kersensnoepjes werden helaas weggestemd.

Dus wat gaat juf morgen doen? Juist ja, boodschappen. Want de snoepjes die over waren, hebben de middag in de personeelskamer helaas niet overleefd.

En daarna tanden poetsen op school. Ook dat was een feest!

Juf Nienke,
Groep 1/2B

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.