Gitaarlessen toegevoegd aan muziekles

Vandaag vond er weer een startactiviteit plaats voor de opening van ons thema. Ik legde uit aan de kinderen: 'Ik heb drie zakjes snoep gekocht om uit te delen op de avond van Sint Maarten (bij mijn eigen voordeur) maar kan niet kiezen welke het lekkerste is. Willen jullie mij - middels een reis langs de zintuigen- helpen kiezen welke snoepjes het worden?' 'Geen probleem' , was de algemeen geldende mening 😆.

  • Eerst bekeken we de verpakkingen: welke ziet er het leukst uit? En welke snoepjes zien er het lekkerst uit?
  • Vervolgens roken we eens aan de zakjes en de snoepjes: welk snoep rook het lekkerst? Ruikt het naar het fruit waar het op lijkt?
  • Hoe voelt het snoep in je handen? Hoe zal het in je mond aanvoelen? Hard/zacht/taai/knapperig/meelderig?
  • Hoe klinkt het snoep als je ermee op de tafel tikt? Is het hard of zacht?
  • En tot slot (hé hé juf... eindelijk, na een hele hoop gepraat) mocht er geproefd worden. Ogen dicht..wat voel je op je tong? Hoe smaakt het? Zoet/zuur/zout/bitter.

Het eindoordeel was nog niet makkelijk. Er waren snoepjes die er lekkerder uitzagen dan dat ze smaakten, en omgekeerd. Conclusie: 2 winnaars: de perziken en de AH banaantjes kregen beide evenveel stemmen. De kersensnoepjes werden helaas weggestemd.

Dus wat gaat juf morgen doen? Juist ja, boodschappen. Want de snoepjes die over waren, hebben de middag in de personeelskamer helaas niet overleefd.

En daarna tanden poetsen op school. Ook dat was een feest!

Juf Nienke,
Groep 1/2B

Ander nieuws

[groep 6] Spelen op duizend manieren

Wat hebben we weer een fijn thema! We ontdekken dat spellen prachtige manieren zijn om het leven te oefenen. In sommige spellen kun je een leider zijn, of je fanatisme kwijt, of juist laten gaan, in andere spellen mag je ongegeneerd flauwe grappen maken, in andere spellen leer je ultiem samenwerken.

[groep 4] Een zee aan creativiteit

Om te leren hoe je een zee schildert, zijn we vanmiddag gestart met kunstbeschouwing. Aan de hand van verschillende schilderijen stonden we stil bij vragen als 'welk weer is het op dit schilderij?'

[groep 1] Thema: ik ga naar de kapper

In de klas werd juf Susan geknipt door een echte kapster en de kinderen mochten vragen stellen. Er werd een hoop geleerd. Wist je dat de kapper altijd het haar in vakjes verdeelt voordat hij of zij gaat knippen?

[groep 4] Spectaculaire gastles over een kraanschip

Vanochtend was Pieter, de vader van Merel, als gast in de klas. Hij bereidt werk voor dat door een enorm kraanschip wordt uitgevoerd. Daar waren de kinderen heel benieuwd naar!