Gitaarlessen toegevoegd aan muziekles

Vandaag vond er weer een startactiviteit plaats voor de opening van ons thema. Ik legde uit aan de kinderen: 'Ik heb drie zakjes snoep gekocht om uit te delen op de avond van Sint Maarten (bij mijn eigen voordeur) maar kan niet kiezen welke het lekkerste is. Willen jullie mij - middels een reis langs de zintuigen- helpen kiezen welke snoepjes het worden?' 'Geen probleem' , was de algemeen geldende mening 😆.

  • Eerst bekeken we de verpakkingen: welke ziet er het leukst uit? En welke snoepjes zien er het lekkerst uit?
  • Vervolgens roken we eens aan de zakjes en de snoepjes: welk snoep rook het lekkerst? Ruikt het naar het fruit waar het op lijkt?
  • Hoe voelt het snoep in je handen? Hoe zal het in je mond aanvoelen? Hard/zacht/taai/knapperig/meelderig?
  • Hoe klinkt het snoep als je ermee op de tafel tikt? Is het hard of zacht?
  • En tot slot (hé hé juf... eindelijk, na een hele hoop gepraat) mocht er geproefd worden. Ogen dicht..wat voel je op je tong? Hoe smaakt het? Zoet/zuur/zout/bitter.

Het eindoordeel was nog niet makkelijk. Er waren snoepjes die er lekkerder uitzagen dan dat ze smaakten, en omgekeerd. Conclusie: 2 winnaars: de perziken en de AH banaantjes kregen beide evenveel stemmen. De kersensnoepjes werden helaas weggestemd.

Dus wat gaat juf morgen doen? Juist ja, boodschappen. Want de snoepjes die over waren, hebben de middag in de personeelskamer helaas niet overleefd.

En daarna tanden poetsen op school. Ook dat was een feest!

Juf Nienke,
Groep 1/2B

Ander nieuws

[groep 4] Goede gesprekken

We starten de dag met stillezen. De kinderen kiezen hiervoor een boek uit de schoolbibliotheek, passend bij hun niveau. Om boeken te promoten en kinderen gemotiveerde lezers te maken krijgen ze regelmatig vooraf een opdracht.

[groep 1/2A] Sinterklaas is in het land, en dat is te merken

Sinterklaas is in het land, en dat is te merken... Wat een enthousiasme, nieuwsgierigheid en verwachting vult ons hart en hoofd.

[groep 3] Op ontdekking

Deze week gingen we op ontdekking. Op ontdekking in boeken over de kapper, op ontdekking naar de materialen die horen bij een kapsalon en op ontdekking naar zelf de rol van kapper of klant aannemen.

[groep 3] Start na de vakantie

Dinsdag kwamen de kinderen vol enthousiasme weer op school. Ze zaten vol verhalen en wilden dit met elkaar delen. Daar hebben we ruim de tijd voor genomen. Ook ik had uiteraard mijn verhaal. Ik was zo druk geweest dat ik niet meer de kapper kon...