[groep 4] Een nieuw schooljaar is begonnen!

Lieve allemaal,
Wat zijn we weer fijn gestart! Alsof we elkaar niet 6 weken hebben gemist. Het nieuwe lokaal is verkend, de nieuwe dingen benoemd en getest. Zo hebben we in groep 4 een spellingschrift en een klapper (om te spieken) heet het geen themaschrift meer maar een tekstenschrift, is het dicteeschrift groter, maar willen de kinderen graag leesboeken met kleinere letters.

Er is (tot groot plezier van de kinderen) nog steeds een bouwhoek en huishoek en we hebben mooie Playmobil en heel veel LEGO. Ook hebben we een poppenhuis, waar gisteren direct een probleem werd geconstateerd door Kai en Boris: er is geen trap in het poppenhuis. Dus zijn ze direct gestart met het oplossen. Hopelijk kunnen de bewoners binnenkort de trap oplopen! 

In deze eerste week schrijven we over de vakantie en knutselen we een boekenlegger en verjaardagskalender. We doen veel groepsvormingsspelletjes en energizers. De sfeer is super, de kinderen en leerkrachten genieten!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.