Sinterklaas is in het land, en dat is te merken...

Wat een enthousiasme, nieuwsgierigheid en verwachting vult ons hart en hoofd.

We volgen ook in de klas het Sinterklaasjournaal waar weer veel mysteries voorbijkomen; wie heeft onze slinger weggehaald uit de klas, waarom hoort Luisterpiet de chocoladepiet wel en de andere pieten niet? Veel stof om over na te denken en over te praten met elkaar.

Ondertussen zingen we Sinterklaasliedjes en werken we aan onze eigen instrumenten met juf Hortense. We hebben al een keer gerepeteerd als muziekband (zie filmpje), zodat we misschien wel voor Sinterklaas kunnen optreden als hij op school komt.

Om Ozosnel, die vandaag jarig is, te feliciteren hebben we mooie verjaardagskaarten gemaakt die de juf op de post heeft gedaan. Boris zag in het Sinterklaasjournaal zijn kaart zelfs hangen in de stal van Ozosnel!


We hebben onze verlanglijstjes die we gebruiken in de klas al gemaakt. Deze doen we in onze schoenen als we in de huishoek spelen en onze schoen zetten. Sint en zijn twee pieten komen ze ophalen als we slapen en pakken daarna cadeautjes voor ons in. Op pakjesavond komen ze die langsbrengen in ons mooi versierde huis, waar we ze trakteren op taartjes en pizza. Sinterklaas schrijft ondertussen in zijn Grote Boek nog alle leuke dingen op die hij in de klas ziet. Het is een soort opstekerboek. Sint leest dan in de kring aan ons voor wat hij allemaal gezien heeft.

Om de klas nog gezelliger te maken, zijn we een lange slinger aan het maken van geknipte stroken die we aan elkaar plakken. De slinger hangt voor het raam en kan nog veel langer worden.

De gang versieren we met prachtige verftekeningen van Sint en Piet.

Deze week hebben we ook nog twee nieuwe kinderen in de klas gekregen: Olivia en Anna. Wat gezellig dat zij er zijn! Jammer genoeg waren er ook veel zieke kinderen deze week. We hopen dat iedereen zich snel weer beter voelt en weer naar school kan komen.

Fijn weekend allemaal en tot volgende week!

Juf Nienke
Groep 1/2A

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.