[Groep 2/3] Nationale Kraanwaterdag in de klas

Zo'n beetje iedere dag heeft wel een nationale...dag naam aan zich verbonden en meestal laten we dat voor wat het is. Maar aan de nationale kraanwaterdag deze woensdag gaan we niet voorbij.
Veel kinderen nemen al dagelijks water mee naar school. Top! Toch kunnen we als school nog iets bijdragen aan het bewustzijn van waterdrinken en hoe belangrijk dat is voor je lijf.

Alle kinderen namen water mee en we gingen er een aantal proefjes mee doen en onderzoeken wat we op een gezonde manier kunnen toevoegen om water 'met een twist' te maken. Dat zorgde voor rijke leermomenten vandaag in de kring. Bij het fruitmoment vergelijken we bekers en flessen met water die de kinderen van huis mee hebben genomen. Er is zelfs een fles met een gat erin van Luuk. Balen! Fles leeg, gang nat.

Op een later moment komen we nog een keer in de kring. Nu staat de tafel vol met glazen van verschillende grootte. Het gesprek gaat over waar meer, minder of evenveel in kan, waarom dat gedacht wordt en hoe we dat zeker kunnen weten. Testen? Wordt geopperd. En hup, daar wordt geschonken en wiskundig geredeneerd. Prachtig.

Vervolgens starten we een proeverij. We snuffelen aan munt en doen alsof we onze tandenpoetsen. Want het ruikt naar tandpasta. We ruiken aan komkommer en dan mogen de kinderen kiezen hoe ze hun water willen drinken. De meeste kinderen kiezen voor een cocktail van munt, komkommer, citroen en limoen. En tja, dat valt bij de een meer in de smaak dan bij de ander. Proost!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.