Wij werken met het thema: Ik rij op de fiets

Het probleem van de lekker band van juf Nienke, heeft ons veel denkwerk bezorgd. We kijken in boeken en op praatplaten wat we allemaal kunnen ontdekken over fietsen, maar we zijn ook al bezig met de oplossing: juf Nienke moet naar de fietsenmaker! We zijn dan ook een fietsenwinkel met werkplaats aan het inrichten in de klas om haar snel te kunnen helpen. Gelukkig hebben we al twee kapotte fietsen die we ook kunnen gaan repareren.

Met de Vreedzame school hebben geleerd wat opstekers en afbrekers zijn en hoe leuk het is om een opsteker te krijgen (met de opstekerketting erbij), en te geven. We konden een jarige direct een opsteker geven omdat ze zo'n mooie, leuke en lekkere traktatie voor ons had tijdens haar schoolfeestje. 


Verschillende kinderen hebben hun fiets al geshowd in de klas. Leuk om van alle kinderen de fiets te zien en samen te bekijken wat er allemaal op en aan zit. De fietslift die nu is gemonteerd in de fietswerkplaats kon direct gebruikt worden. Donderdag had juf Hortense wel een hele bijzondere fiets mee naar school. Er zaten versnellingen op waar je heel veel tandwielen voor nodig hebt. Maar er misten ook veel onderdelen; zoals een kettingkast, spatborden en een bagagedrager. Dat is maar beter ook, want anders kan je niet zo hard racen hebben we geleerd.

Verder zijn we in de klas veel bezig met verschillende knutsel-, teken-, en bouwactiviteiten die met de fiets en het verkeer te maken hebben. Buiten hebben we deze week een flinke rivier gegraven; wat werken we dan goed samen met elkaar! Jammer genoeg begint het nu al echt herfst te worden met kou en regen, dus de pomp kan niet meer aan.

Volgende week start op woensdag de kinderboekenweek met het thema beroepen. We nemen op woensdag 6 oktober ons ingepakte lievelingsboek mee. Het was nu al moeilijk om niet te verklappen welk boek dat zal zijn. Maar ja, een cadeautje is een verrassing, dus dat moeten we nog even geheim houden.....


Ander nieuws

[groep 4] Goede gesprekken

We starten de dag met stillezen. De kinderen kiezen hiervoor een boek uit de schoolbibliotheek, passend bij hun niveau. Om boeken te promoten en kinderen gemotiveerde lezers te maken krijgen ze regelmatig vooraf een opdracht.

[groep 1/2A] Sinterklaas is in het land, en dat is te merken

Sinterklaas is in het land, en dat is te merken... Wat een enthousiasme, nieuwsgierigheid en verwachting vult ons hart en hoofd.

[groep 3] Op ontdekking

Deze week gingen we op ontdekking. Op ontdekking in boeken over de kapper, op ontdekking naar de materialen die horen bij een kapsalon en op ontdekking naar zelf de rol van kapper of klant aannemen.

[groep 3] Start na de vakantie

Dinsdag kwamen de kinderen vol enthousiasme weer op school. Ze zaten vol verhalen en wilden dit met elkaar delen. Daar hebben we ruim de tijd voor genomen. Ook ik had uiteraard mijn verhaal. Ik was zo druk geweest dat ik niet meer de kapper kon...