Wij werken met het thema: Ik rij op de fiets

Het probleem van de lekker band van juf Nienke, heeft ons veel denkwerk bezorgd. We kijken in boeken en op praatplaten wat we allemaal kunnen ontdekken over fietsen, maar we zijn ook al bezig met de oplossing: juf Nienke moet naar de fietsenmaker! We zijn dan ook een fietsenwinkel met werkplaats aan het inrichten in de klas om haar snel te kunnen helpen. Gelukkig hebben we al twee kapotte fietsen die we ook kunnen gaan repareren.

Met de Vreedzame school hebben geleerd wat opstekers en afbrekers zijn en hoe leuk het is om een opsteker te krijgen (met de opstekerketting erbij), en te geven. We konden een jarige direct een opsteker geven omdat ze zo'n mooie, leuke en lekkere traktatie voor ons had tijdens haar schoolfeestje. 


Verschillende kinderen hebben hun fiets al geshowd in de klas. Leuk om van alle kinderen de fiets te zien en samen te bekijken wat er allemaal op en aan zit. De fietslift die nu is gemonteerd in de fietswerkplaats kon direct gebruikt worden. Donderdag had juf Hortense wel een hele bijzondere fiets mee naar school. Er zaten versnellingen op waar je heel veel tandwielen voor nodig hebt. Maar er misten ook veel onderdelen; zoals een kettingkast, spatborden en een bagagedrager. Dat is maar beter ook, want anders kan je niet zo hard racen hebben we geleerd.

Verder zijn we in de klas veel bezig met verschillende knutsel-, teken-, en bouwactiviteiten die met de fiets en het verkeer te maken hebben. Buiten hebben we deze week een flinke rivier gegraven; wat werken we dan goed samen met elkaar! Jammer genoeg begint het nu al echt herfst te worden met kou en regen, dus de pomp kan niet meer aan.

Volgende week start op woensdag de kinderboekenweek met het thema beroepen. We nemen op woensdag 6 oktober ons ingepakte lievelingsboek mee. Het was nu al moeilijk om niet te verklappen welk boek dat zal zijn. Maar ja, een cadeautje is een verrassing, dus dat moeten we nog even geheim houden.....


Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.