Afsluiting met het thema met ouders erbij in ons Spelletjescafe!

Binnen ons huidige thema 'spellen' hebben onze leerlingen de afgelopen tijd zelf in groepjes een spel bedacht. Het zelf bedenken van een spel gaat verder dan het begrijpen van de regels. Het vraagt om creativiteit, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden. Ze hebben niet alleen geleerd hoe spellen werken, maar ook waarom ze werken. Ze moesten nadenken over doelen, regels en hoe anderen betrokken konden worden.

Daarnaast stimuleerde het onderlinge samenwerking en communicatie. Het delen van ideeën, luisteren naar elkaar en beslissingen nemen als groep is niet altijd even makkelijk. Dit alles past perfect in ons ontwikkelgericht onderwijs (OGO), waar leren niet alleen draait om het onthouden van feiten, maar om het opbouwen van begrip door ervaring. 

Vanmiddag hebben we ons thema over spelletjes afgerond met een spelletjescafé. Het was heel erg gezellig en de opkomst was enorm. Dank allen voor het komen! We hebben echt een heel leuk thema gehad. Er is fantastisch samengewerkt en alle kinderen hebben bijgedragen aan super leuke en mooie spellen. We hebben er echt van genoten!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.