Code oranje!

Oei, gisteren was het code oranje! De kinderen komen dezer dagen vol verhalen binnen.

Wat leren we veel over het weer. Gisteren wilde ik starten met het onderwerp 'regen', maar toen kwam storm Corrie tussendoor gewaaid! We hebben het dus even over een andere boeg gegooid. Dus snel vliegers gemaakt van plastic tasjes, en hup, naar buiten! We keken het jeugdjournaal en zagen de gevolgen van de storm op verschilende plekken in Nederland. We leerden wat een windvaan is en hebben er één opgehangen op het schoolplein. 

Daarnaast doen 2 kinderen elke dag een weeronderzoekje waarbij ze onderzoeken wat de temperatuur buiten is, of er neerslag is, hoe hard het waait en hoe de lucht eruit ziet. Hun bevindingen mogen ze aan het eind van de dag presenteren in de afsluitende kring. Gisteren hebben M. en F. dat gedaan, vandaag was de beurt aan H. en J. 

Vandaag hebben we ook gelezen over windkracht, bij 0 is er geen wind en bij 8 waai je zelf weg, en alles daartussen natuurlijk. Ook keken we naar de kaart van Nederland met daarop de windkracht.

Vandaag hebben we ook nog een regenmeter geïnstalleerd, hopelijk boeken we succes vannacht!

Groetjes juf Nienke,
Groep 1/2B

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.