Wat je vindt mag je houden

Afgelopen twee dagen hebben al veel kinderen laten zien wat ze hebben gevonden op straat, in het bos, aan het strand of ergens anders. Ze vertellen over de vindplaats en geven informatie over wat ze hebben gevonden. En zo hebben we al een bonte verzameling van stenen, boomschors, takjes, munten, veertjes en een vleugel van een vlinder.

Vandaag leren de kinderen hun mening te geven met argumenten. We oefenen met vragen als: 'Bij wie ben je graag in de buurt?' of 'speel je liever binnen of buiten?' Als iedereen door heeft wat een argument is, deel ik de stelling: 'Wat je vindt mag je houden'. De kinderen worden in groepjes gedeeld maar gaan eerst individueel hun mening formuleren en beargumenteren. Die schrijven ze op een blad waarop de meningen van het groepje worden verzameld.

Ze gaan kort in hun groepje in discussie en dan bespreken we de stelling centraal: de voorstanders aan de ene kant, de tegenstanders aan de andere kant. 'Als ik €20,- vind, dan wil ik dat wel houden want ik ben zelf ook ergens voor aan het sparen!', opent een voorstander de discussie. En hup, daar steekt een tegenstander over naar het andere 'kamp'. 'Maar als je een knuffel vindt moet je wel proberen om er achter te komen van wie die is, anders is er straks iemand verdrietig.' Hop, daar steken er weer een paar over van voor- naar tegen. Zo volgen er nog een aantal steekhoudende argumenten voor- of tegen waardoor er aardig wat beweging in de groepen zit. Tot een paar kinderen in het midden komen staan. Zij benoemen dat je soms iets mag houden, bijvoorbeeld als het geen voorwerp is dat van iemand anders kan zijn geweest, en dat je soms moet proberen om dat wat je vindt terug te brengen bij wie het is verloren.

Een enkeling houdt vast aan de eigen mening. En dat is goed. Wat je vindt mag je houden. Dat geldt ook voor een mening

Ander nieuws

[Groep 5] Ristorante Draco: een Italiaanse droom!

Gistermiddag was de opening van het restaurant van groep 5: ristorante Draco. Wat een toprestaurant! De kinderen waren enthousiast maar zeker ook wel zenuwachtig voor de opening. Er werden de laatste ochtend nog wat puntjes op de i gezet: tafels werden gedekt en netjes opgemaakt, de decoratie van het restaurant werd op orde gebracht en de kandelaars kregen nog een fris rood, wit, groen likje verf.

[Groep 2/3a] Het pippi-P restaurant opent (haar) deuren

Een tikkie gespannen kwamen de kinderen binnen. Na 6 weken van voorbereiding en oefening ging het restaurant voor ouders open. Allereerst werden er als een geoliede machine fruit- en groentespiesjes gemaakt terwijl er steeds twee pannenkoekenbakkers vol zelfvertrouwen hun pannenkoek bakten en flipten.

[Groep 1/2A] Pannenkoeken!

Twintig pannenkoeken werden er gebakken en rook het twee dagen heerlijk in de klas...

[Groep 1/2B] De lievelingssoep van Prins Mimoen

Er ontstond een plannetje om soep te maken met elkaar. Tomatensoep was onze eerste gedachte. Waar beginnen we? We speurden in de boeken op zoek naar een recept. Daar stuiten we op de lievelingssoep van Prins Mimoen. Gele soep!