Rots en Water training!

Wat wat het bijzonder om met groep 6 de principes van Rots en Water aan de kinderen te trainen. Over een aantal weken verspreid gingen we in op de waarden zoals vriendschap, respect en communicatie. De kern van Rots en Water wordt gevormd door twee symbolen: rots staat voor het aangeven van eigen grenzen en zelfstandigheid, terwijl water symbool staat voor communicatie, luisteren en respect voor de grenzen van anderen.

Gedurende de 6 lessen zagen we de kinderen groeien in hun begrip van deze concepten. We begonnen met het verkennen van wederzijds respect en hoe we willen dat anderen ons behandelen in de groep. De leerlingen ontdekten de rollen van positieve leiders en leerden elkaar complimenten te geven tijdens groepsopdrachten.

Elke les bracht nieuwe uitdagingen en inzichten. We oefenden met fysieke en emotionele grenzen, waarbij kinderen leerden hoe ze 'nee' konden zeggen en zichzelf konden beschermen. Door middel van spellen en oefeningen, zoals het vormen van menselijke constructies met beperkte aanrakingen tot de grond, leerden ze samenwerken en leiderschap tonen.

Vertrouwen was een ander belangrijk thema. Kinderen ontdekten de kracht van zelfvertrouwen en het belang van keuzes maken die niet geleid worden door emoties. Ze leerden dat het oké is om verschillend te zijn en van elkaar te leren, of je nu meer een 'rots' of 'water' bent.

De laatste les stond in het teken van samenwerking. Met enthousiasme werkten de kinderen in teams, motiveerden elkaar en toonden vastberadenheid om gezamenlijke doelen te bereiken.

Ter afsluiting namen de kinderen hun mapjes mee naar huis, gevuld met herinneringen en inzichten van hun reis door Rots en Water. Ik hoop dat deze ervaring niet alleen in de klas, maar ook thuis impact heeft gehad, en dat de lessen van zelfontdekking en samenwerking nog lang zullen doorwerken in hun levens.

Ander nieuws

[groep 6] Gestart in de schooltuinen

Vandaag was het zover: ondanks dreigende wolken gingen we met groep 6 tijdens de kostbare droge momenten richting de schooltuinen om die tot leven te gaan brengen. Ter voorbereiding hadden de kinderen hun namenbordjes voor in hun eigen stukje grond gemaakt.

[groep 1/2] Afsluiting thema Boerderij!

Ouders konden overal kijken, ruiken, en proeven.

Tweede prijs in het jaarlijkste schoolkorfbal toernooi Haarlem!

Geweldig nieuws! Groep 4 heeft de tweede prijs gewonnen in het jaarlijkse korfbaltoernooi onder scholen in Haarlem!

[groep 1/2] Voorstelling in de klas

Vandaag hadden we een voorstelling van Vincent in de klas. Hij vertelde een spannend verhaal en maakte er muziek bij. Gelukkig liep het verhaal goed af.