Rots en Water training!

Wat wat het bijzonder om met groep 6 de principes van Rots en Water aan de kinderen te trainen. Over een aantal weken verspreid gingen we in op de waarden zoals vriendschap, respect en communicatie. De kern van Rots en Water wordt gevormd door twee symbolen: rots staat voor het aangeven van eigen grenzen en zelfstandigheid, terwijl water symbool staat voor communicatie, luisteren en respect voor de grenzen van anderen.

Gedurende de 6 lessen zagen we de kinderen groeien in hun begrip van deze concepten. We begonnen met het verkennen van wederzijds respect en hoe we willen dat anderen ons behandelen in de groep. De leerlingen ontdekten de rollen van positieve leiders en leerden elkaar complimenten te geven tijdens groepsopdrachten.

Elke les bracht nieuwe uitdagingen en inzichten. We oefenden met fysieke en emotionele grenzen, waarbij kinderen leerden hoe ze 'nee' konden zeggen en zichzelf konden beschermen. Door middel van spellen en oefeningen, zoals het vormen van menselijke constructies met beperkte aanrakingen tot de grond, leerden ze samenwerken en leiderschap tonen.

Vertrouwen was een ander belangrijk thema. Kinderen ontdekten de kracht van zelfvertrouwen en het belang van keuzes maken die niet geleid worden door emoties. Ze leerden dat het oké is om verschillend te zijn en van elkaar te leren, of je nu meer een 'rots' of 'water' bent.

De laatste les stond in het teken van samenwerking. Met enthousiasme werkten de kinderen in teams, motiveerden elkaar en toonden vastberadenheid om gezamenlijke doelen te bereiken.

Ter afsluiting namen de kinderen hun mapjes mee naar huis, gevuld met herinneringen en inzichten van hun reis door Rots en Water. Ik hoop dat deze ervaring niet alleen in de klas, maar ook thuis impact heeft gehad, en dat de lessen van zelfontdekking en samenwerking nog lang zullen doorwerken in hun levens.

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.