Start van het thema 'De Schoenenwinkel'

Op De Werkschuit zijn we in de onderbouw gestart met het nieuwe thema: De Schoenenwinkel. In alle klassen is er al hard gewerkt en gespeeld rondom dit veelzijdige onderwerp. 

In groep 1/2B begon het thema met een mysterie: juf had twee verschillende schoenen aan, omdat haar lievelingsschoen verdwenen was. De kinderen doken meteen in de rol van speurders. Ze onderzochten de uiterlijke kenmerken van schoenen, maakten tekeningen en bedachten samen oplossingen. Dit bood een natuurlijke ingang voor ontwikkelingsgericht leren: door het probleem te onderzoeken en samen te werken, oefenden de kinderen hun taalvaardigheden, kritisch denken en sociale vaardigheden. Uiteindelijk vonden ze de schoen diep weggestopt in een rode schoenendoos. De opluchting én het gejuich waren groot!

In groep 2/3A gingen de kinderen in gesprek over hun eigen schoenen. Welke zitten lekker, welke zijn glad of stroef, en waarom dragen we eigenlijk meestal twee dezelfde schoenen? Er werd flink gelachen toen veel kinderen met twee verschillende schoenen naar school kwamen als grapje om juf Sandra te verrassen. Dit leidde tot gesprekken over verschillen in zolen, kleuren en materialen, waarbij de kinderen spelenderwijs hun woordenschat en redeneringsvermogen uitbreidden. Ook dit sluit perfect aan bij onze visie op leren: kinderen leren het meest als ze ontdekken en reflecteren binnen een betekenisvolle context.

Groep 1/2A dook ondertussen in het ontwerpen van hun eigen schoenenwinkel. De klas bedacht een naam en koos voor De Gouden Schoenenwinkel. De kinderen zorgden voor rode fluwelen kleden, gouden versieringen en prijskaartjes voor de schoenen. Zelfs meetkunde kwam om de hoek kijken, zonder dat ze zich daar bewust van waren toen ze elkaar hielpen om een omtrek van hun voeten te maken, zodat ze konden bepalen of schoenen te groot of te klein waren. Deze activiteiten laten zien hoe ontwikkelingsgericht leren werkt: de kinderen leren rekenen, meten en samenwerken door te spelen en creëren binnen een herkenbare en uitdagende context.

Het thema De Schoenenwinkel brengt niet alleen plezier, maar ook al veel leerzame momenten!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.