[groep 6] Zomer voorstelling: 1000 pluimen!

Na een dag als vandaag scheppen we natuurlijk graag op dat we de allerleukste klas hebben van de Werkschuit (zoals iedere leerkracht dat natuurlijk vanmiddag in de lerarenkamer gaat doen), want wat hebben we genoten van alle producties vandaag. Iedereen heeft vandaag fantastisch zijn of haar rol ingevuld en deed dat voor of achter de schermen. We hebben dit thema iedereen zien schitteren en alle rollen gewaardeerd. Er is zo ontzettend goed samengewerkt, er is zoveel initiatief getoond, we zijn echt apetrots, 1000 pluimen voor groep 6!

Ik wil toch nog even vertellen waarom dit allemaal zo knap is :)
De stukken die jullie vandaag gezien hebben, zijn door de kinderen samen geschreven, in hun eigen woorden. Ze hebben geleerd een verhaal (er is een beginsituatie, er gaat wat mis, het eindigt op een soort van bevredigende manier) te verwerken in dialogen. En dat hebben ze in dialogen verwerkt. Ontzettend geestig, met hun eigen grappen, waar ze zelf ook enorm om gelachen hebben.

De decors hebben ze natuurlijk zelf gemaakt, geïnspireerd door wat toneel-filmpjes die ze hebben gezien. (O.a. door Rijnreisje, gaat dat zien in de Schuur in september). Hoewel we weinig tijd hadden om ons daarin te verdiepen, hebben ze daar hele inventieve oplossingen gevonden. 

Die laatste dagen in de klas tot aan deze voorstelling, daar wilde je echt af en toe even om de hoek spieken. De kinderen bereiden zich voor op morgen en genieten nog volop van elkaars aanwezigheid. We bouwden samen een theater, er werd serieus nagedacht over de richting van geluidsgolven en hoe deze konden worden onderbroken met spiegels

En vooral, de rollen die iedereen invulde, pasten bij iedereen. Sommigen wilden op het podium, sommigen wilden tussen de bedrijven in op het podium, sommigen wilden graag achter de schermen en hebben ook daarvan genoten, en sommigen wilden achter de knoppen. Om aan het eind van het jaar zo als één groep te eindigen, na al dat harde werk, is voor ons allemaal super.

Jullie hebben te gekke kinderen :) die ook nog eens met zijn allen de klas helemaal spik en span hebben gemaakt!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.