Excursie modelbotenvereniging Heemskerk

Wat hadden we een fantastische ochtend bij de modelbotenvereniging in Heemskerk. Perfect om meer over het huidige thema te weten te komen. De kinderen (en wij als begeleiders) keken onze ogen uit bij het zien van zulk precisie werk. We bekeken heel gedetaileerde boten, kregen uitleg over hoe een boot kan blijven drijven (maar dàt konden de meesten al heel goed uitleggen) en leerden er ook nieuwe dingen over het roer, de schroef, de radar en over regels op het water.

Alle kinderen mochten een boot zelf even besturen en er waren demonstraties van de brandweerboot (die echt kon blussen en een sirene had) en andere prachtexemplaren.

In de werkplaats keken de kinderen hun ogen uit; sommigen wilden er wel een hele dag blijven!

Tussendoor werden ze ook nog getrakteerd op limonade met iets lekkers.

De vrijwilligers van de vereniging hebben minstens zo genoten als wij.
Ik ontving al een mail met de complimenten aan de kinderen dat ze zo aandachtig hebben geluisterd en al zoveel wisten. Dat compliment heb ik ze ook gegeven: ze weten zo goed hoe je doet als we ergens te gast zijn, super fijn! Hun enthousiasme werkte aanstekelijk!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.