Knutselen in de bouw

Dinsdag kwamen de kinderen vol enthousiasme weer op school. Ze zaten vol verhalen en wilden dit met elkaar delen. Daar hebben we ruim de tijd voor genomen.

Ook ik had uiteraard mijn verhaal. Ik was zo druk geweest dat ik niet meer de kapper kon.. Balen, want mijn haar zat écht niet meer. Dat werd bevestigd door verschillende collega's die even de klas binnen kwamen.

De oplossing werd 'raar met je haar dag'. Dan zou mijn kapsel niet zo opvallen. Ook hadden de kinderen tips voor me. Deze varieerden zelf je haar knippen voor de spiegel, tot een staart indoen want dan zie je het niet meer.

Op donderdag had ik wat tips uitgeprobeerd, maar helaas nog niet tevreden.. gelukkig had juf Marja een vriendin die kapster was en wel even tijd had. Zo werd ik in de klas geknipt. We zagen en hoorden de stappen die de kapper neemt bij het knippen.

Daarna hebben we in boeken gesnuffeld en opgeschreven wat we nodig hebben om in de klas onze eigen kapsalon op te starten.

Op vrijdag hebben we verschillende materialen bekeken en getest. Ook maakten we een begin met het inrichten van de hoek.

Het thema de kapper is hiermee gestart, de kinderen staan 'aan' en zijn nieuwsgierig. Ook zijn de eerste onderzoeksvragen al naar boven gekomen. Wat zijn de verschillen tussen een gewone schaar en een kappersschaar? Hoe groeit je haar? Hoe verft de kapper haar?

Ook kregen de kinderen deze week een nieuwe plek in een nieuw groepje. Er was een hele fijne dynamiek in de groep. Jullie kinderen zijn aardig, geïnteresseerd en echt behulpzaam. Een enorm leuke groep zo samen:).

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.