Knutselen in de bouw

Dinsdag kwamen de kinderen vol enthousiasme weer op school. Ze zaten vol verhalen en wilden dit met elkaar delen. Daar hebben we ruim de tijd voor genomen.

Ook ik had uiteraard mijn verhaal. Ik was zo druk geweest dat ik niet meer de kapper kon.. Balen, want mijn haar zat ├ęcht niet meer. Dat werd bevestigd door verschillende collega's die even de klas binnen kwamen.

De oplossing werd 'raar met je haar dag'. Dan zou mijn kapsel niet zo opvallen. Ook hadden de kinderen tips voor me. Deze varieerden zelf je haar knippen voor de spiegel, tot een staart indoen want dan zie je het niet meer.

Op donderdag had ik wat tips uitgeprobeerd, maar helaas nog niet tevreden.. gelukkig had juf Marja een vriendin die kapster was en wel even tijd had. Zo werd ik in de klas geknipt. We zagen en hoorden de stappen die de kapper neemt bij het knippen.

Daarna hebben we in boeken gesnuffeld en opgeschreven wat we nodig hebben om in de klas onze eigen kapsalon op te starten.

Op vrijdag hebben we verschillende materialen bekeken en getest. Ook maakten we een begin met het inrichten van de hoek.

Het thema de kapper is hiermee gestart, de kinderen staan 'aan' en zijn nieuwsgierig. Ook zijn de eerste onderzoeksvragen al naar boven gekomen. Wat zijn de verschillen tussen een gewone schaar en een kappersschaar? Hoe groeit je haar? Hoe verft de kapper haar?

Ook kregen de kinderen deze week een nieuwe plek in een nieuw groepje. Er was een hele fijne dynamiek in de groep. Jullie kinderen zijn aardig, geïnteresseerd en echt behulpzaam. Een enorm leuke groep zo samen:).

Ander nieuws

[groep 6] Spelen op duizend manieren

Wat hebben we weer een fijn thema! We ontdekken dat spellen prachtige manieren zijn om het leven te oefenen. In sommige spellen kun je een leider zijn, of je fanatisme kwijt, of juist laten gaan, in andere spellen mag je ongegeneerd flauwe grappen maken, in andere spellen leer je ultiem samenwerken.

[groep 4] Een zee aan creativiteit

Om te leren hoe je een zee schildert, zijn we vanmiddag gestart met kunstbeschouwing. Aan de hand van verschillende schilderijen stonden we stil bij vragen als 'welk weer is het op dit schilderij?'

[groep 1] Thema: ik ga naar de kapper

In de klas werd juf Susan geknipt door een echte kapster en de kinderen mochten vragen stellen. Er werd een hoop geleerd. Wist je dat de kapper altijd het haar in vakjes verdeelt voordat hij of zij gaat knippen?

[groep 4] Spectaculaire gastles over een kraanschip

Vanochtend was Pieter, de vader van Merel, als gast in de klas. Hij bereidt werk voor dat door een enorm kraanschip wordt uitgevoerd. Daar waren de kinderen heel benieuwd naar!