Een kat in de klas

Om in te kunnen schatten of een kat geschikt is als toekomstig schooldier hadden we gisteren Taran op bezoek, de kat van familie van Schie.

Aangezien we al van de moeder van Jet hadden geleerd over een allergie hadden we maatregelen getroffen: ramen open en de kinderen die allergisch zijn voor katten zaten zover mogelijk van de harige vriend vandaan in de kring.

Taran werd binnengebracht in een luxe reistas en stapte er nieuwsgierig uit. Hij was aangelijnd aan een kattenriem en om zijn lijf zat een tuigje. 

We leerden mooie dingen over deze bijzondere kat. Het is bijvoorbeeld een raskat met een stamboom en een paspoort voor als hij eens mee gaat over de grens. Daarin staan zijn kat-gegevens en ook welke medicijnen hij gebruikt. Taran heeft een keer meegedaan aan een kattenschoonheidswedstrijd. Hij won daar de eerste prijs in de kijk-eens-hoe-mooi-ik ben-ronde en de tweede prijs in een over-all ronde. Hij verloor daar van...een naaktkat!

Dat Taran heel rustig en super vriendelijk is bleek wel uit hoe hij zich gedroeg in de klas: hij snuffelde eens hier en daar, gaf kopjes aan tafelpoten en sprong op de tafel zodat hij goed zicht had op de kinderen die hem nieuwsgierig aankeken.  Hier en daar gingen er wat voetjes van de vloer toen Taran dichtbij kwam, maar de wens bij de meeste kinderen was toch wel om de fluffy vacht van Taran even te voelen en kroelen.

Dat kon in het halletje bij de deur. Want door aaien komen er haren en huidschilfers in de lucht en daar krijg je eventueel een allergische reactie van. Tot slot handen wassen en compliment aan Tarans personal assistent Pieter.

Wat over blijft is de vraag: Is een kat geschikt als schooldier?

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.