Het is de kunst iets te verzinnen, wat nog niemand heeft verzonnen

We kregen vorige week al meerdere malen de vraag 'Wat is het nieuwe thema, juf?' Middels een aantal activiteiten (rondom kleuren en vormen) hadden we al een beetje laten doorschemeren welke kant we op zouden gaan. Afgelopen maandag is het thema voor alle leerlingen in de gymzaal geopend. We deden voor de kinderen een show, genaamd 'So you think you are....een kunstenaar!'.

Niemand minder dan Vincent van Gogh, Piet Mondriaan, Mozart en Rodin kwamen hun kunsten vertonen. De jury was streng en vond niet alles even geslaagd. Ook kwam er een zeer verlegen meisje, genaamd 'Floor' meedoen. Zij bracht haar eigen kunstwerk mee: een kleine stip op een groot vel. De jury ging hierbij compleet uit zijn dak en Floor won de wedstrijd! (Het idee voor Floor is ontleend aan het prentenboek 'De stip' en gaat over een meisje dat vindt dat ze niet kan tekenen, totdat haar tekenjuf haar stippen begint te exposeren).

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.