Wij zijn archeologen! Een kort resume van deze thema periode

Het thema is afgerond!
Het museum was open voor bezoek deze ochtend. De jassen werden in de garderobe aangenomen. De gidsen hun naam opgesteld. De plattegrond werd gelezen en de rondleiding kon beginnen. De beveiliging was wel streng, als er alleen al gekeken werd naar een de delftsblauwe vaas ging het alarm af. De museumwinkel is uitverkocht.., de vakantie kan beginnen.

Een resume aan bezoeken en bezoekers:

  • Groep 4 heeft veel ontdekt en geleerd van dit afgelopen thema over "de archeoloog". Dat viel op tijdens het bezoek van Ewout de archeoloog. Ze wisten mooie vragen te stellen en Ewout gaf daar maar al te graag antwoord op.
  • Wat hebben we genoten van het bezoek aan het archeologisch museum! In verschillende opdrachten hebben de kinderen ervaren hoe het is om als archeoloog aan het werk te gaan.
  • Ons bezoek aan het Verwey museum was ook echt enorm leuk en leerzaam. We werden heel erg vriendelijk ontvangen. De helft van de groep maakte hun eigen tijdmachine (met in volgorde gezet de uitvindingen in de tijd) en de andere helft kreeg een rondleiding over 1000 jaar geschiedenis v Haarlem. De gids kon boeiend vertellen. Als juf was ik blij, omdat na ons bezoek aan het argeologisch museum, het onderzoek in de klas met de tijdbalk -wat is vroeger en hoe lang is iets geleden- in perspectief werd geplaatst. De tijd van de piramides en komst van porselein hebben nu een kapstok gekregen. Goed om het historisch besef over de stad meer ogen te geven.

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.