[Groep 7] Herdenkingsdienst

Het begon met een idee en door te onderzoeken naar wat er allemaal bij komt kijken, was iedereen enthousiast om dit zelf te organiseren. Door de verschillende rollen die er waren, heeft iedereen zijn eigen talenten kunnen inzetten. Zo verdeelde de klas zich in teams, maar deze werkte nauw samen om ook samen tot een eind resultaat te komen.

Dat resultaat, de herdenkingsdienst van deze middag, was echt bijzonder en wat fijn dat zo veel ouders en andere familieleden hierbij aanwezig konden en wilden zijn.

Denise Boelsma



Denise Boelsma: "We werken in ons onderwijs toe naar de combinatie met de echte wereld. Nu was de opzet om zelf een herdenkingscomité te vormen. Ze hebben de herdenking van a tot z helemaal zelf opgezet: Wat heb je nodig? Ze hebben gekeken naar een uitzending van de 4-mei-herdenking van vorig jaar. Wie zijn er en wat doen ze? Ze hebben zelf hun rollen aangegeven. Dit zou ik kunnen doen. Dit is mijn talent. Daaruit is deze herdenkingsdienst gekomen. Je merkt aan bijvoorbeeld de gedichten die ze hebben geschreven dat ze erg betrokken zijn bij het onderwerp. Emi en Silke hebben allebei een gedicht geschreven en voorgedragen. Met een belangrijke boodschap: Verlies echt niet de moed, want dat is niet goed.”

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.