Jagers en boeren, steden en staten, Grieken & Romeinen

We zijn van start met het thema, we worden nu echt archeologen. We gaan de geschiedenis tot leven wekken! 

We begonnen met het onderzoeken van Romeinse munten om de kinderen te prikkelen. Wat bijzonder dat ze zo ontzettend oud zijn! Ook brachten we een bezoek aan de ter Kleef ruine bij de Kweektuin. Wat was dat een heerlijke ontdekles. Veel kinderen komen al jaren in de Haarlemmer Kweektuin. Maar met een historische bril zie je opeens nieuwe dingen, ontdek je waar er kamers geweest moeten zijn, en wat deden die dolfijnenbotten in de slotgracht?

En zo kwamen we aan bij een belangrijk moment binnen dit thema: welk tijdvak interesseert je het meest om verder te onderzoeken? Sommigen kozen voor jagers en boeren, anderen voor steden en staten, anderen weer voor Grieken en Romeinen en weer anderen voor monniken en ridders. Binnen hun eigen gekozen onderwerp gaan de kinderen samen met ons uitdagende opdrachten verzinnen. En omdat ze zelf hebben bepaald, merken we dat ze er meteen al diep in willen duiken! Wat is ontwikkelgericht onderwijs toch waardevol.

Vrijdag gaan we met de klas met de trein op het volgende thema uitje: het Huis van Hilde in Castricum. We hebben er zin in.

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.