Democracity, wij werden baas over onze eigen stad..

Woensdag mochten wij voor twee uur lang in de huid kruipen van de gemeenteraad. We waren uitgenodigd op het stadhuis, waar wij plaats mochten nemen in de échte vergaderzaal van gemeente Haarlem. Hier kregen wij de taak om een eigen politieke partij te stichten. 

Deze politieke partij heeft natuurlijk een eigen visie op hoe een stad er idealiter uit zou komen te zien. Hiervoor schreef elke partij zijn eigen missie en bedacht een passende naam met slogan. Hierna mochten alle fractieleden een gebouw naar keuze nomineren om deel uit te gaan maken van de stad: Democracity. Zij kozen vooral voor groene initiatieven, scholen en zorg voor dieren en er werd hevig bediscussieerd over de voor en tegens van een kerncentrale. Hierna ging de raad in gesprek over welke gebouwen er wel en niet gebouwd moesten worden. Na een stemronde, mochten deze dan ook echt op de map van de stad.

Tekst gaat verder onder de foto


Als afsluiting kwam er een écht gemeenteraadslid, Robert-Jan Baars van de VVD langs. Aan hem hebben wij nog alle vragen over de gemeenteraad, het stadhuis en natuurlijk over hemzelf kunnen vragen. Ook gaf hij grote complimenten aan de groep voor het niveau waarop zij bezig waren, om zo écht mogelijk met elkaar te discussieren en voor de scherpe argumenten. Een geslaagde ochtend!

Denise Boelsma
Leerkracht groep 8

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.