[Groep 2/3] Op verkenning met ons nieuwe thema

We hebben een kijkplaat over het restaurant, pen en papier. Na de opening in de gymzaal van afgelopen maandag en het bekijken van eet-foto's van de vakantie worden de kinderen langzaamaan nieuwsgierig naar wat we gaan spelen.

Er blijkt al veel voorkennis over het tafeldekken. Mooi om te zien hoe de woordenschat ontwikkelt: de één weet al 'bestek' en de ander benoemt de losse onderdelen. Grappig dat er vooral veel uit de kinderen komt over het restaurant vanuit gast perspectief. Logisch, want dat is hun belevingswereld. En dat biedt ons kans om juist te verdiepen op de rol van kok. 

Als we tevreden zijn over de lijst gaan we op zoek in de keuken naar spullen. Op mijn vraag wat we kunnen doen om ons lijstje bij de ouders te krijgen is het antwoord simpel: 'dan maak je toch een foto en dan stuur je een berichtje?'

Bij deze!
We verzamelen dus graag spullen om ons restaurant in te richten!


Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.