Klas & Thema update

De kring is een fijne plek om uit te wisselen wat we hebben gedaan en om plannen te maken die passen bij het thema. Zo hebben we vandaag nagedacht over de kwestie wat de kok allemaal doet voordat er gasten zijn. Gelukkig hebben we expert Thomas, die goed kan vertellen wat zijn vader als kok doet voordat het restaurant opengaat. Maar ook anderen hebben een actieve inbreng omdat ze goed kunnen verwoorden wat je moet doen als je gaat koken. Zo gaat het gesprek over handen wassen, bacteriĆ«n, wassen, snijden, een kookboek, het recept, bakken en koken. Ook het woord voorbereiding wordt gebruikt.

Dit soort gesprekken dragen bij aan de groepsvorming want er wordt geluisterd, aangevuld en gereageerd. We maken grapjes en lachen veel met elkaar. En we maken vervolgens plannen.

We begrijpen dat de kok de afwas niet hoeft te doen, dat moeten we dus aan iemand anders overlaten. We oefenen met echte spullen, want daarmee speel je beter. Nadat we aan elkaar hebben verteld wat ons lievelingstoetje is, maken we van de zandtafel de toetjeskeuken. Hier worden lekkere, fantasierijke toetjes gemaakt.

Robin had een ontwerp voor een oven gemaakt. Nadat Vera, Marilou, en ik die met haar hadden bestudeerd gingen we aan de slag om van een doos van bijna 1,5m lang een oven te maken. Knippen was geen optie dus de zaag moest erin! De blik op die snuiten dat ze zelf, met een echte zaag mochten! Fantastisch! In de nabijheid van juf lukte het hen om veilig en precies door het dikke karton te zagen. Glunderend van trots hebben ze het resultaat geshowd in de kring. Morgen wordt er verder aan gewerkt.
En zo wordt het p-restaurant steeds echter!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.