Afsluiting Thema Kleding

De afgelopen periode zijn wij in de klas bezig geweest met het thema kleding. 

Door in labels te kijken zijn we erachter gekomen waar onze kleding vandaan komt. Al snel kwamen we erachter dat dit bijna altijd buiten Europa is. In teksten, boeken en documentaires kwamen wij erachter dat de omstandigheden waarin onze kleding wordt gemaakt niet altijd veilig, fijn en goed zijn. De kinderen gingen heel erg aan bij het stukje rechtvaardigheid en eerlijke en goede omstandigheden van de (kleding)arbeiders. Het feit dat zij in zulke slechte omstandigheden moeten werken vonden de kinderen heel erg.

Vanuit daar hebben we onderzocht welke merken duurzaam zijn en hoe je als merk duurzaam kan zijn. De kinderen zijn vervolgens gestart met het opzetten van een eigen duurzaam merk. Hierbij is veel gesproken over wat een merk duurzaam maakt, wanneer je jezelf als merk duurzaam mag noemen, waarom het belangrijk is om duurzaam te zijn en op welke manieren je duurzaam kan zijn.

Er heeft ook een stoffenonderzoek plaatsgevonden waarbij er bij diverse stoffen werd uitgezocht of het duurzaam is, waar het vandaan komt, waar je het voor kan gebruiken enz. We hebben ook stil gestaan bij kinderarbeid, rechten van arbeiders en kinderen en dat er helaas nog steeds op plekken in de wereld kinderarbeid is.

Bij het opzetten van een duurzaam kledingmerk houd je je ook bezig met het ontwerpen. De kinderen hebben vanuit hun visie voor hun eigen merk diverse ontwerpen gemaakt. We hebben ons thema als klas samen met elkaar afgesloten. Alles wat we gedurende het thema hebben gemaakt, onderzocht en verzameld presenteerden we aan elkaar. De zelfgemaakte websites zijn te bewonderen via de onderstaande links:

https://sta-kleding.jimdosite....

https://kiwaiwai-1.jimdosite.c...

https://outofthebox-2.jimdosit...

https://w-z-d.jimdosite.com/

https://sustainable-10.jimdosi...

De kinderen mogen trots zijn op wat ze hebben bereikt, ontdekt en gemaakt dit thema!


Ander nieuws

[groep 4] Tosti's als beloning

Onze groepsbeloning om iets te bakken was een groot en vooral lekker succes.

[groep 4] Buitengym

Met deze temperaturen is het super fijn dat we buiten gymmen. In een circuitvorm gaan de kinderen langs verschillende stations, waarbij ze niet alleen hun conditie verbeteren maar ook veel plezier hebben.

[groep 6] Zomer voorstelling: 1000 pluimen!

Iedereen heeft vandaag fantastisch zijn of haar rol ingevuld en deed dat voor of achter de schermen. We hebben dit thema iedereen zien schitteren en alle rollen gewaardeerd. Er is zo ontzettend goed samengewerkt, er is zoveel initiatief getoond, we zijn echt apetrots, 1000 pluimen voor groep 6!

[groep 4] Zomerfeest: Wat een sterren!!

Met een toitoitoi 3x opgetreden vandaag... met alleen een rondje rennen tussendoor in een kleine ruimte leren om flexibel te zijn, elkaar te helpen en samen oplossen en dat voor publiek. Petje af, dat heeft groep 4 gedaan. Echt fantastisch!!