Afsluiting Thema Kleding

De afgelopen periode zijn wij in de klas bezig geweest met het thema kleding. 

Door in labels te kijken zijn we erachter gekomen waar onze kleding vandaan komt. Al snel kwamen we erachter dat dit bijna altijd buiten Europa is. In teksten, boeken en documentaires kwamen wij erachter dat de omstandigheden waarin onze kleding wordt gemaakt niet altijd veilig, fijn en goed zijn. De kinderen gingen heel erg aan bij het stukje rechtvaardigheid en eerlijke en goede omstandigheden van de (kleding)arbeiders. Het feit dat zij in zulke slechte omstandigheden moeten werken vonden de kinderen heel erg.

Vanuit daar hebben we onderzocht welke merken duurzaam zijn en hoe je als merk duurzaam kan zijn. De kinderen zijn vervolgens gestart met het opzetten van een eigen duurzaam merk. Hierbij is veel gesproken over wat een merk duurzaam maakt, wanneer je jezelf als merk duurzaam mag noemen, waarom het belangrijk is om duurzaam te zijn en op welke manieren je duurzaam kan zijn.

Er heeft ook een stoffenonderzoek plaatsgevonden waarbij er bij diverse stoffen werd uitgezocht of het duurzaam is, waar het vandaan komt, waar je het voor kan gebruiken enz. We hebben ook stil gestaan bij kinderarbeid, rechten van arbeiders en kinderen en dat er helaas nog steeds op plekken in de wereld kinderarbeid is.

Bij het opzetten van een duurzaam kledingmerk houd je je ook bezig met het ontwerpen. De kinderen hebben vanuit hun visie voor hun eigen merk diverse ontwerpen gemaakt. We hebben ons thema als klas samen met elkaar afgesloten. Alles wat we gedurende het thema hebben gemaakt, onderzocht en verzameld presenteerden we aan elkaar. De zelfgemaakte websites zijn te bewonderen via de onderstaande links:

https://sta-kleding.jimdosite....

https://kiwaiwai-1.jimdosite.c...

https://outofthebox-2.jimdosit...

https://w-z-d.jimdosite.com/

https://sustainable-10.jimdosi...

De kinderen mogen trots zijn op wat ze hebben bereikt, ontdekt en gemaakt dit thema!


Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.