De klas geboeid door verhalen over schepen en hijskranen op zee

Vanochtend was Pieter, de vader van Merel, als gast in de klas. Hij bereidt werk voor dat door een enorm kraanschip wordt uitgevoerd. Daar waren de kinderen heel benieuwd naar!

Van te voren hadden we afgesproken wat er van de kinderen werd verwacht. Niet stil zijn en luisteren, maar aandachtig luisteren en vragen stellen. We willen immers leren wie er allemaal op een schip werken en wat je dan moet kunnen. Om je vraag of iets belangrijks / interessants dat je hebt gehoord te onthouden zat iedereen klaar met het tekstenschrift voor zich om aantekeningen te maken.

Pieter vertelde heel duidelijk en aansprekend voor de kinderen. Al bij de eerste foto zaten ze vol vragen, ze wilden alles weten! Doordat er ruimte was om vragen te stellen en doordat er zoveel te zien was lukte het de kinderen om hun aandacht langer dan een uur bij deze presentatie te houden. Knap hoor! Onder de indruk van de grootte van het schip en de kracht van de hijskranen, sloten we de dag af met een leuke schuifpuzzel voor thuis. Dank Pieter!

Er wordt morgen uitgewisseld wat de kindeen aan aantekeningen hebben gemaakt. Dat geeft mooie input voor ons spel tijdens dit thema; We zijn kapitein en we werken in het havenkantoor.

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.