De klas geboeid door verhalen over schepen en hijskranen op zee

Vanochtend was Pieter, de vader van Merel, als gast in de klas. Hij bereidt werk voor dat door een enorm kraanschip wordt uitgevoerd. Daar waren de kinderen heel benieuwd naar!

Van te voren hadden we afgesproken wat er van de kinderen werd verwacht. Niet stil zijn en luisteren, maar aandachtig luisteren en vragen stellen. We willen immers leren wie er allemaal op een schip werken en wat je dan moet kunnen. Om je vraag of iets belangrijks / interessants dat je hebt gehoord te onthouden zat iedereen klaar met het tekstenschrift voor zich om aantekeningen te maken.

Pieter vertelde heel duidelijk en aansprekend voor de kinderen. Al bij de eerste foto zaten ze vol vragen, ze wilden alles weten! Doordat er ruimte was om vragen te stellen en doordat er zoveel te zien was lukte het de kinderen om hun aandacht langer dan een uur bij deze presentatie te houden. Knap hoor! Onder de indruk van de grootte van het schip en de kracht van de hijskranen, sloten we de dag af met een leuke schuifpuzzel voor thuis. Dank Pieter!

Er wordt morgen uitgewisseld wat de kindeen aan aantekeningen hebben gemaakt. Dat geeft mooie input voor ons spel tijdens dit thema; We zijn kapitein en we werken in het havenkantoor.

Ander nieuws

[groep 1 t/m 4] Een zonnige en geslaagde sportdag!

Wat een geslaagde sportdag was het vandaag! Het zonnetje scheen volop en het weer kon niet beter voor een dag vol sport en spel. De kinderen hebben enorm veel plezier gehad en waren fanatiek bezig met de verschillende leuke en uitdagende oefeningen.

[Groep 2/3] Op verkenning met ons nieuwe thema

We hebben een kijkplaat over het restaurant, pen en papier. Er blijkt al veel voorkennis over het tafeldekken. Mooi om te zien hoe de woordenschat ontwikkelt: de één weet al 'bestek' en de ander benoemt de losse onderdelen. Grappig dat er vooral veel uit de kinderen komt over het restaurant vanuit gast perspectief. Logisch, want dat is hun belevingswereld. En dat biedt ons kans om juist te verdiepen op de rol van kok.

[Groep 7] Schooltuinen: wat was alles hard gegroeid!

Vandaag zijn we naar de schooltuinen geweest. De kinderen mochten oogsten uit hun eigen tuintjes, en ze kwamen terug met een mooie verzameling afrikaantjes, palmkool en bieslook.

We zijn weer begonnen!

Van harte welkom allemaal in het nieuwe schooljaar!