[Groep 3] We openen een pannenkoeken restaurant!

Deze week hebben de koks van groep 3 besloten dat we een pannenkoekenrestaurant gaan openen. We lazen woorden en teksten passend bij wat een kok allemaal doet. Koken, proeven, luisteren naar de ober, bestellingen teruglezen en maken, de werkplek schoonmaken, beslissingen maken over het menu. Om al die dingen te gaan oefenen en zo betere koks te worden moest de beslissing genomen worden welk restaurant we dan gaan openen.. na pitchen en stemmen werd dus gekozen voor het pannenkoekenrestaurant.

Vandaag hebben we geoefend met beslissingen maken over het menu. De vraag was: als jij de kok bent in ons restaurant wat zou er dan op jouw kaart staan? Mooi om te zien dat de kinderen op hun eigen niveau aan de slag zijn gegaan. Er werden korte woorden, langere woorden geschreven. Op sommige bordjes stond ook al een prijs. Anderen hadden hun producten gesorteerd. Daarna is er uitgewisseld, want ideeën van anderen kunnen je weer een stapje verder helpen. Zo fijn om te zien dat elk kind durfde te delen en trots kon zijn. 

Volgende week gaan we onze kaart afmaken en we gaan oefenen met de andere vaardigheden als kok. Genoeg werk aan de winkel!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.