[groep 3] Gouden regel: we delen lief en leed met elkaar

"Ogen dicht!", en daar zitten ze dan. Ieder kind met de ogen dicht en handen verwachtingsvol uitgestrekt voor zich op tafel.

Op het planbord staat: 'verrassing F', en al de hele dag vragen kinderen zich af wat dat betekent.

Behalve Fiene. Zij kijkt me af en toe samenzweerderig aan. Want die F, dat is zij.

In haar la brandt een envelop vol verrassingen die zij zelf heeft gemaakt voor al haar klasgenootjes.

En nu loopt ze langs al die verwachtingsvolle handen en legt er één van haar cadeautjes in. Soms wisselt ze welbewust, omdat ze een kleur beter bij het betreffende kind vindt passen.

Pas als iedereen heeft (en het duurt best lang voordat ruim twintig handen gevuld zijn) mogen de kinderen hun ogen weer open doen. Iedereen heeft een zelfgemaakte ring van Fiene gekregen. Gemaakt van Loom-bandjes.

Na de schattige konijntjes die Merel al eens gevouwen heeft voor alle kinderen, zijn de kinderen opnieuw heel verrast en blij met wat ze krijgen. "Hoe heb je dat gemaakt?" wordt er verschillende keren gevraagd.

Iedereen draagt de rest van de dag de ring. Het symbool van verbondenheid.

"We delen lief en leed met elkaar", is de gouden regel die vanuit de Vreedzame school centraal staat deze periode. Deze groep is in de gelukkige omstandigheid dat er veel lief te delen is en dat leed zich beperkt tot een blauwe plek, muggenbulten of buikpijn. En dit kleine lief van deze dag wil ik ook graag met jullie delen. Omdat klein-lief, zo'n groots effect kan hebben!

Nanette

Ander nieuws

[groep 1 t/m 4] Een zonnige en geslaagde sportdag!

Wat een geslaagde sportdag was het vandaag! Het zonnetje scheen volop en het weer kon niet beter voor een dag vol sport en spel. De kinderen hebben enorm veel plezier gehad en waren fanatiek bezig met de verschillende leuke en uitdagende oefeningen.

[Groep 2/3] Op verkenning met ons nieuwe thema

We hebben een kijkplaat over het restaurant, pen en papier. Er blijkt al veel voorkennis over het tafeldekken. Mooi om te zien hoe de woordenschat ontwikkelt: de één weet al 'bestek' en de ander benoemt de losse onderdelen. Grappig dat er vooral veel uit de kinderen komt over het restaurant vanuit gast perspectief. Logisch, want dat is hun belevingswereld. En dat biedt ons kans om juist te verdiepen op de rol van kok.

[Groep 7] Schooltuinen: wat was alles hard gegroeid!

Vandaag zijn we naar de schooltuinen geweest. De kinderen mochten oogsten uit hun eigen tuintjes, en ze kwamen terug met een mooie verzameling afrikaantjes, palmkool en bieslook.

We zijn weer begonnen!

Van harte welkom allemaal in het nieuwe schooljaar!