Rots en Water training!

Wat wat het bijzonder om met groep 6 de principes van Rots en Water aan de kinderen te trainen. Over een aantal weken verspreid gingen we in op de waarden zoals vriendschap, respect en communicatie. De kern van Rots en Water wordt gevormd door twee symbolen: rots staat voor het aangeven van eigen grenzen en zelfstandigheid, terwijl water symbool staat voor communicatie, luisteren en respect voor de grenzen van anderen.

Gedurende de 6 lessen zagen we de kinderen groeien in hun begrip van deze concepten. We begonnen met het verkennen van wederzijds respect en hoe we willen dat anderen ons behandelen in de groep. De leerlingen ontdekten de rollen van positieve leiders en leerden elkaar complimenten te geven tijdens groepsopdrachten.

Elke les bracht nieuwe uitdagingen en inzichten. We oefenden met fysieke en emotionele grenzen, waarbij kinderen leerden hoe ze 'nee' konden zeggen en zichzelf konden beschermen. Door middel van spellen en oefeningen, zoals het vormen van menselijke constructies met beperkte aanrakingen tot de grond, leerden ze samenwerken en leiderschap tonen.

Vertrouwen was een ander belangrijk thema. Kinderen ontdekten de kracht van zelfvertrouwen en het belang van keuzes maken die niet geleid worden door emoties. Ze leerden dat het oké is om verschillend te zijn en van elkaar te leren, of je nu meer een 'rots' of 'water' bent.

De laatste les stond in het teken van samenwerking. Met enthousiasme werkten de kinderen in teams, motiveerden elkaar en toonden vastberadenheid om gezamenlijke doelen te bereiken.

Ter afsluiting namen de kinderen hun mapjes mee naar huis, gevuld met herinneringen en inzichten van hun reis door Rots en Water. Ik hoop dat deze ervaring niet alleen in de klas, maar ook thuis impact heeft gehad, en dat de lessen van zelfontdekking en samenwerking nog lang zullen doorwerken in hun levens.

Ander nieuws

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

Sint

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.

[Groep 5] De magie van licht

Licht is weer een dankbaar thema! Tijdens de donkere maanden kunnen we heerlijk experimenteren en verwonderen. Vorige week deden we proefjes met lichtval, gebruikten we glas als een prisma en kregen we prachtige patronen cadeau!