Wat weten we al over ons onderwerp?

Twee weken geleden zijn we gestart met een aantal oriënterende activiteiten. Zo hadden we een begrijpend leestekst over hoe roken is ontstaan. We maakten er een tijdbalk van. We onderzochten of onze pauze-snack wel gezond was en boetseerden mensfiguren om te ontdekken dat verhoudingen in je lijf best ingewikkeld zijn.

De zintuigen werden geprikkeld met wat proefjes en het leed van kneuzingen, schaven en botbreuken in de klas is geïnventariseerd. De kinderen hebben in een mensfiguren aangegeven wat ze nog weten over wat er in je lijf zit.

Gisteren hebben de kinderen gekeken naar een videoboodschap van een neuroloog, die bij de kinderen de vraag neerlegde of zij info over je lijf op een kindvriendelijke manier zouden kunnen geven. Hij komt daar zelf weinig aan toe en bovendien gebruikt hij er veel te moeilijke woorden voor. 'Het moet in Jip&Janneketaal' vertelde een jongen me vandaag.

Na de videoboodschap is een aflevering van topdoks bekeken en hebben de kinderen een tekst gelezen over wat er allemaal komt kijken bij het maken van een (tv)programma.

Besloten werd dat er verschillende topdoks afleveringen gemaakt gaan worden en dat de klas daar de redactie voor vormt. Ieder mocht aangeven aan welk onderwerp hij of zij een bijdrage wil leveren.

Vandaag zijn de groepjes van start gegaan met een eerste brainstorm. Wat weten we al over ons onderwerp? Die brainstorm is gedeeld in de groep en de andere groepjes mochten aanvullen of vragen oproepen. 

"Kun je ook teveel sporten?" 
"Is je tong een spier of is dat een broodje aap verhaal?" 
" Je nieren zijn ook organen, maar daar kun je er één van missen"

Mooi. Zo zijn we een comunity of learners; we leren van en met elkaar. Door middel van snuffellezen deden de kinderen een eerste verkenning in het boekenaanbod over de verschillende onderwerpen.

We duiken er dieper op in de komende weken...

Maar vandaag was er ook aandacht voor St. Maarten. Met stopwatch werd gemeten hoe lang een liedje duurt, berekend werd hoe snel je naar de deur kunt lopen en alle variabelen als wachten tot er wordt opengedaan in ogenschouw genomen, verwachten de kinderen zo'n 150 snoepjes per uur op te halen.

De tekst die we lazen over het opvoeden van een kind in verstandig snoepgedrag zal hoogst waarschijnlijk weinig keukentafels bereiken...

Ander nieuws

[Groep 1/2B] De lievelingssoep van Prins Mimoen

Er ontstond een plannetje om soep te maken met elkaar. Tomatensoep was onze eerste gedachte. Waar beginnen we? We speurden in de boeken op zoek naar een recept. Daar stuiten we op de lievelingssoep van Prins Mimoen. Gele soep!

Het jaarlijkse Kinderboekenweek Bal!

De Kinderboekenweek is prachtig opgestart met ons jaarlijkse bal. Wat waren de kinderen prachtig verkleed in geweldige creaties geinspireerd op een personage uit een boek.

[Groep 4] Koken met Kok Sil

[Groep 4] Kok Sil kwam langs om met de kinderen te koken! Er is pasta, pastasaus en bruchetta gemaakt. De kinderen hebben heel goed en netjes, rustig gewerkt in de keuken. In de klas hebben we het in groepen opgegeten zodat we meteen even konden oefenen in de rol van ober.

[Groep 7] Op bezoek bij Spaans restaurant Arroz

Groep 7 mocht lang bij Arroz en leerde van alles over spaanse tapas: perfecte informatie en kennis voor hun eigen Spaanse restaurant El Gatito!