Wat weten we al over ons onderwerp?

Twee weken geleden zijn we gestart met een aantal oriënterende activiteiten. Zo hadden we een begrijpend leestekst over hoe roken is ontstaan. We maakten er een tijdbalk van. We onderzochten of onze pauze-snack wel gezond was en boetseerden mensfiguren om te ontdekken dat verhoudingen in je lijf best ingewikkeld zijn.

De zintuigen werden geprikkeld met wat proefjes en het leed van kneuzingen, schaven en botbreuken in de klas is geïnventariseerd. De kinderen hebben in een mensfiguren aangegeven wat ze nog weten over wat er in je lijf zit.

Gisteren hebben de kinderen gekeken naar een videoboodschap van een neuroloog, die bij de kinderen de vraag neerlegde of zij info over je lijf op een kindvriendelijke manier zouden kunnen geven. Hij komt daar zelf weinig aan toe en bovendien gebruikt hij er veel te moeilijke woorden voor. 'Het moet in Jip&Janneketaal' vertelde een jongen me vandaag.

Na de videoboodschap is een aflevering van topdoks bekeken en hebben de kinderen een tekst gelezen over wat er allemaal komt kijken bij het maken van een (tv)programma.

Besloten werd dat er verschillende topdoks afleveringen gemaakt gaan worden en dat de klas daar de redactie voor vormt. Ieder mocht aangeven aan welk onderwerp hij of zij een bijdrage wil leveren.

Vandaag zijn de groepjes van start gegaan met een eerste brainstorm. Wat weten we al over ons onderwerp? Die brainstorm is gedeeld in de groep en de andere groepjes mochten aanvullen of vragen oproepen. 

"Kun je ook teveel sporten?" 
"Is je tong een spier of is dat een broodje aap verhaal?" 
" Je nieren zijn ook organen, maar daar kun je er één van missen"

Mooi. Zo zijn we een comunity of learners; we leren van en met elkaar. Door middel van snuffellezen deden de kinderen een eerste verkenning in het boekenaanbod over de verschillende onderwerpen.

We duiken er dieper op in de komende weken...

Maar vandaag was er ook aandacht voor St. Maarten. Met stopwatch werd gemeten hoe lang een liedje duurt, berekend werd hoe snel je naar de deur kunt lopen en alle variabelen als wachten tot er wordt opengedaan in ogenschouw genomen, verwachten de kinderen zo'n 150 snoepjes per uur op te halen.

De tekst die we lazen over het opvoeden van een kind in verstandig snoepgedrag zal hoogst waarschijnlijk weinig keukentafels bereiken...

Ander nieuws

We zijn in de kerstsfeer op de Werkschuit!

Vanochtend zongen de kinderen samen met meester Xander en juf Corline kerstliederen op het schoolplein. Heel sfeervol, met alle ouders en kinderen zo samen! Een fijne start van het begin van een feestelijke week richting de kerstvakantie. Er staat van alles gepland...

Feesten(d) rond de wereld

De afgelopen weken doken groep 5 en 6 helemaal in het thema Feest. Een prachtig thema over verbinding, cultuur, historie en tradities. De kinderen startten vanuit hun eigen belevingswereld: hoe vieren wij thuis feest, welke tradities horen daarbij en welke verhalen brengen we mee?

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

Bovenbouw gaat de politiek in!

In groep 7 & 8 werkte de kinderen deze periode aan het thema politiek. En dit had extra veel betekenis, omdat aan de start de landelijke verkiezingen plaatsvonden. Politiek was dus overal om ons heen: partijen en standpunten werden uitgebreid besproken en bediscussieerd. Hoe zit zo’n eerste en tweede kamer nou precies in elkaar. Wat is een coalitie? Wat is het verschil tussen links en rechts?