So you think you are a kunstenaar?

Met deze vraag is ons thema dit keer begonnen. Met een auditie/ voorstelling van diverse kunstenaars, waarbij de gemaakte kunst werd beoordeeld door een jury. De opening was met de hele school in de gymzaal. Iets wat weer als vanouds voelde en zorgde voor saamhorigheid.

Tijdens dit thema zijn we aan het onderzoeken wie wij zijn als kunstenaar. Vele vragen komen hierbij aan de orde. Wat is kunst? Moet kunst mooi zijn? Hoe is kunst ontstaan? Welke soorten kunst zijn er? Wat is mijn stijl?

We zijn de afgelopen tijd bezig geweest om onze stijl te bepalen en een portfolio samen te stellen. Eigen kunstwerken werden van thuis meegenomen, bekeken en geanalyseerd. Er is over geschreven. Wat vind je er mooi aan en wat maakt het kunst?

Daarna zijn we verder gegaan met de diverse kleuren die kunstenaars gebruiken. De kleurencirkel met primaire, secundaire en tertiaire kleuren werden besproken en zelf gemaakt. Hoe maak je eigenlijk een bepaalde kleur?

Bij kunst horen veel verschillende ontwikkelingen en stijlen. Iedere kunstenaar heeft een eigen stijl en deze stijl kan ook veranderen. Een aantal stijlen is onderzocht en de kinderen zijn aan de slag gegaan met het sorteren en plaatsen van diverse kunstwerken bij deze stijlen. Er is gekeken naar kleurgebruik, compositie, licht en schaduw, materiaalgebruik, personen/ figuren in het kunstwerk etc.


Eigen composities werden gemaakt. We lazen en leerden eerst over wat een compositie is, om vervolgens met zelf meegebrachte spullen een eigen compisitie te maken. Deze composities konden ook weer bewerkt en aangepast worden naar eigen stijl en smaak.

We zijn deze week ook in de huid gekropen van Picasso en een van zijn kunstwerken. Van een paar lijnen een kunstwerk maken. Hoe doe je dat? Je kan op verschillende manieren en posities naar je kunstwerk kijken en er op die manier iedere keer weer iets anders in proberen te zien.

We analyseren diverse kunstwerken ook. Hierbij maken we gebruik van het vierslag model. We kijken naar wat we zien, wat we (her-) kennen, wat we denken dat het is en wat we ervan vinden. Hierover gaan we het gesprek met elkaar aan en proberen we het kunstwerk te begrijpen

Juf Fee van Zanten
Groep 7

Ander nieuws

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.

[Groep 5] De magie van licht

Licht is weer een dankbaar thema! Tijdens de donkere maanden kunnen we heerlijk experimenteren en verwonderen. Vorige week deden we proefjes met lichtval, gebruikten we glas als een prisma en kregen we prachtige patronen cadeau!