Afsluiting Thema Kleding

De afgelopen periode zijn wij in de klas bezig geweest met het thema kleding. 

Door in labels te kijken zijn we erachter gekomen waar onze kleding vandaan komt. Al snel kwamen we erachter dat dit bijna altijd buiten Europa is. In teksten, boeken en documentaires kwamen wij erachter dat de omstandigheden waarin onze kleding wordt gemaakt niet altijd veilig, fijn en goed zijn. De kinderen gingen heel erg aan bij het stukje rechtvaardigheid en eerlijke en goede omstandigheden van de (kleding)arbeiders. Het feit dat zij in zulke slechte omstandigheden moeten werken vonden de kinderen heel erg.

Vanuit daar hebben we onderzocht welke merken duurzaam zijn en hoe je als merk duurzaam kan zijn. De kinderen zijn vervolgens gestart met het opzetten van een eigen duurzaam merk. Hierbij is veel gesproken over wat een merk duurzaam maakt, wanneer je jezelf als merk duurzaam mag noemen, waarom het belangrijk is om duurzaam te zijn en op welke manieren je duurzaam kan zijn.

Er heeft ook een stoffenonderzoek plaatsgevonden waarbij er bij diverse stoffen werd uitgezocht of het duurzaam is, waar het vandaan komt, waar je het voor kan gebruiken enz. We hebben ook stil gestaan bij kinderarbeid, rechten van arbeiders en kinderen en dat er helaas nog steeds op plekken in de wereld kinderarbeid is.

Bij het opzetten van een duurzaam kledingmerk houd je je ook bezig met het ontwerpen. De kinderen hebben vanuit hun visie voor hun eigen merk diverse ontwerpen gemaakt. We hebben ons thema als klas samen met elkaar afgesloten. Alles wat we gedurende het thema hebben gemaakt, onderzocht en verzameld presenteerden we aan elkaar. De zelfgemaakte websites zijn te bewonderen via de onderstaande links:

https://sta-kleding.jimdosite....

https://kiwaiwai-1.jimdosite.c...

https://outofthebox-2.jimdosit...

https://w-z-d.jimdosite.com/

https://sustainable-10.jimdosi...

De kinderen mogen trots zijn op wat ze hebben bereikt, ontdekt en gemaakt dit thema!


Ander nieuws

We zijn in de kerstsfeer op de Werkschuit!

Vanochtend zongen de kinderen samen met meester Xander en juf Corline kerstliederen op het schoolplein. Heel sfeervol, met alle ouders en kinderen zo samen! Een fijne start van het begin van een feestelijke week richting de kerstvakantie. Er staat van alles gepland...

Feesten(d) rond de wereld

De afgelopen weken doken groep 5 en 6 helemaal in het thema Feest. Een prachtig thema over verbinding, cultuur, historie en tradities. De kinderen startten vanuit hun eigen belevingswereld: hoe vieren wij thuis feest, welke tradities horen daarbij en welke verhalen brengen we mee?

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

Bovenbouw gaat de politiek in!

In groep 7 & 8 werkte de kinderen deze periode aan het thema politiek. En dit had extra veel betekenis, omdat aan de start de landelijke verkiezingen plaatsvonden. Politiek was dus overal om ons heen: partijen en standpunten werden uitgebreid besproken en bediscussieerd. Hoe zit zo’n eerste en tweede kamer nou precies in elkaar. Wat is een coalitie? Wat is het verschil tussen links en rechts?