Afsluiting Thema Kleding

De afgelopen periode zijn wij in de klas bezig geweest met het thema kleding. 

Door in labels te kijken zijn we erachter gekomen waar onze kleding vandaan komt. Al snel kwamen we erachter dat dit bijna altijd buiten Europa is. In teksten, boeken en documentaires kwamen wij erachter dat de omstandigheden waarin onze kleding wordt gemaakt niet altijd veilig, fijn en goed zijn. De kinderen gingen heel erg aan bij het stukje rechtvaardigheid en eerlijke en goede omstandigheden van de (kleding)arbeiders. Het feit dat zij in zulke slechte omstandigheden moeten werken vonden de kinderen heel erg.

Vanuit daar hebben we onderzocht welke merken duurzaam zijn en hoe je als merk duurzaam kan zijn. De kinderen zijn vervolgens gestart met het opzetten van een eigen duurzaam merk. Hierbij is veel gesproken over wat een merk duurzaam maakt, wanneer je jezelf als merk duurzaam mag noemen, waarom het belangrijk is om duurzaam te zijn en op welke manieren je duurzaam kan zijn.

Er heeft ook een stoffenonderzoek plaatsgevonden waarbij er bij diverse stoffen werd uitgezocht of het duurzaam is, waar het vandaan komt, waar je het voor kan gebruiken enz. We hebben ook stil gestaan bij kinderarbeid, rechten van arbeiders en kinderen en dat er helaas nog steeds op plekken in de wereld kinderarbeid is.

Bij het opzetten van een duurzaam kledingmerk houd je je ook bezig met het ontwerpen. De kinderen hebben vanuit hun visie voor hun eigen merk diverse ontwerpen gemaakt. We hebben ons thema als klas samen met elkaar afgesloten. Alles wat we gedurende het thema hebben gemaakt, onderzocht en verzameld presenteerden we aan elkaar. De zelfgemaakte websites zijn te bewonderen via de onderstaande links:

https://sta-kleding.jimdosite....

https://kiwaiwai-1.jimdosite.c...

https://outofthebox-2.jimdosit...

https://w-z-d.jimdosite.com/

https://sustainable-10.jimdosi...

De kinderen mogen trots zijn op wat ze hebben bereikt, ontdekt en gemaakt dit thema!


Ander nieuws

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.

[Groep 5] De magie van licht

Licht is weer een dankbaar thema! Tijdens de donkere maanden kunnen we heerlijk experimenteren en verwonderen. Vorige week deden we proefjes met lichtval, gebruikten we glas als een prisma en kregen we prachtige patronen cadeau!