Onze sportschool

Dat de kinderen voor dit nieuwe thema sportattributen mee mochten nemen hebben we geweten!

Aan het begin van de dag komen de kinderen de klas binnen met veel verschillende materialen. Van duikbril tot speedladder en van bokshandschoenen tot yogamatje. Het eerste uur zijn we druk bezig met demonstreren, presenteren, vragen stellen en nadenken. We leren hoe je een gewicht op verschillende manieren kunt hanteren, waarom er schroeven zitten aan de dumbbell, wat je met elastiek kunt doen, hoe poeder ervoor kan zorgen dat je handen niet glad zijn en dat de vorm van een skateboard bedoeld is om er trucs op te doen. Er wordt uitleg gegeven over de regels bij hockey en dat de naveltest bedoeld is om te kijken of je stick lang genoeg is. We voelen dat het materiaal van keepershandschoenen ruw is en begrijpen waarom bokshandschoenen zo dik zijn, en waarom een handbal juist weer niet te groot is.


We boffen dat tussen de middag de gymzaal vrij is. We verdelen de materialen over de ruimte, spreken af dat er om beurten wordt gewerkt met de materialen en daar gaan ze! Fanatiek wordt alles getest. Voor het yogamatje wordt een rustig plekje achter een mat gezocht. Daar krijg je ook instructie: "Ga met je handen op je buik liggen en probeer in één keer op te staan, zonder je handen te gebruiken", hoor ik. Verderop zie ik kinderen die eigen spelregels bedenken bij het materiaal. Als je hebt gegooid mag je door glijden, als je heel hard op het kussen bokst veer je zo hard terug dat je achterover valt, wie het hoogst gooit door een gat krijgt een punt.

Weer in de klas kijken we terug. Op mijn vraag op welke plek de materialen worden gebruikt in het echt, noemen verschillende kinderen de sportschool. Het lijkt hen wel wat om in de klas een sportschool te openen. We maken een lijst met spullen die daarvoor nodig zijn en denken ook alvast na hoe dat dan gaat. In ieder geval moet je een pasje hebben. En er is een sportleraar of fysio die zegt wat je moet doen.

Zo hebben we al veel leerinhouden gehaald uit het oproepje: 'De kinderen mogen sportattributen meenemen.'

En dit is nog maar het begin!

Op het bord hangt trouwens al een lange lijst van 14 verschillende soorten sporten die in de klas worden beoefend! Sportief clubje, die groep 3!

Ander nieuws

We zijn in de kerstsfeer op de Werkschuit!

Vanochtend zongen de kinderen samen met meester Xander en juf Corline kerstliederen op het schoolplein. Heel sfeervol, met alle ouders en kinderen zo samen! Een fijne start van het begin van een feestelijke week richting de kerstvakantie. Er staat van alles gepland...

Feesten(d) rond de wereld

De afgelopen weken doken groep 5 en 6 helemaal in het thema Feest. Een prachtig thema over verbinding, cultuur, historie en tradities. De kinderen startten vanuit hun eigen belevingswereld: hoe vieren wij thuis feest, welke tradities horen daarbij en welke verhalen brengen we mee?

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

Bovenbouw gaat de politiek in!

In groep 7 & 8 werkte de kinderen deze periode aan het thema politiek. En dit had extra veel betekenis, omdat aan de start de landelijke verkiezingen plaatsvonden. Politiek was dus overal om ons heen: partijen en standpunten werden uitgebreid besproken en bediscussieerd. Hoe zit zo’n eerste en tweede kamer nou precies in elkaar. Wat is een coalitie? Wat is het verschil tussen links en rechts?