[groep 3] Gouden regel: we delen lief en leed met elkaar

"Ogen dicht!", en daar zitten ze dan. Ieder kind met de ogen dicht en handen verwachtingsvol uitgestrekt voor zich op tafel.

Op het planbord staat: 'verrassing F', en al de hele dag vragen kinderen zich af wat dat betekent.

Behalve Fiene. Zij kijkt me af en toe samenzweerderig aan. Want die F, dat is zij.

In haar la brandt een envelop vol verrassingen die zij zelf heeft gemaakt voor al haar klasgenootjes.

En nu loopt ze langs al die verwachtingsvolle handen en legt er één van haar cadeautjes in. Soms wisselt ze welbewust, omdat ze een kleur beter bij het betreffende kind vindt passen.

Pas als iedereen heeft (en het duurt best lang voordat ruim twintig handen gevuld zijn) mogen de kinderen hun ogen weer open doen. Iedereen heeft een zelfgemaakte ring van Fiene gekregen. Gemaakt van Loom-bandjes.

Na de schattige konijntjes die Merel al eens gevouwen heeft voor alle kinderen, zijn de kinderen opnieuw heel verrast en blij met wat ze krijgen. "Hoe heb je dat gemaakt?" wordt er verschillende keren gevraagd.

Iedereen draagt de rest van de dag de ring. Het symbool van verbondenheid.

"We delen lief en leed met elkaar", is de gouden regel die vanuit de Vreedzame school centraal staat deze periode. Deze groep is in de gelukkige omstandigheid dat er veel lief te delen is en dat leed zich beperkt tot een blauwe plek, muggenbulten of buikpijn. En dit kleine lief van deze dag wil ik ook graag met jullie delen. Omdat klein-lief, zo'n groots effect kan hebben!

Nanette

Ander nieuws

We zijn in de kerstsfeer op de Werkschuit!

Vanochtend zongen de kinderen samen met meester Xander en juf Corline kerstliederen op het schoolplein. Heel sfeervol, met alle ouders en kinderen zo samen! Een fijne start van het begin van een feestelijke week richting de kerstvakantie. Er staat van alles gepland...

Feesten(d) rond de wereld

De afgelopen weken doken groep 5 en 6 helemaal in het thema Feest. Een prachtig thema over verbinding, cultuur, historie en tradities. De kinderen startten vanuit hun eigen belevingswereld: hoe vieren wij thuis feest, welke tradities horen daarbij en welke verhalen brengen we mee?

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

Bovenbouw gaat de politiek in!

In groep 7 & 8 werkte de kinderen deze periode aan het thema politiek. En dit had extra veel betekenis, omdat aan de start de landelijke verkiezingen plaatsvonden. Politiek was dus overal om ons heen: partijen en standpunten werden uitgebreid besproken en bediscussieerd. Hoe zit zo’n eerste en tweede kamer nou precies in elkaar. Wat is een coalitie? Wat is het verschil tussen links en rechts?