Klas & Thema update

De kring is een fijne plek om uit te wisselen wat we hebben gedaan en om plannen te maken die passen bij het thema. Zo hebben we vandaag nagedacht over de kwestie wat de kok allemaal doet voordat er gasten zijn. Gelukkig hebben we expert Thomas, die goed kan vertellen wat zijn vader als kok doet voordat het restaurant opengaat. Maar ook anderen hebben een actieve inbreng omdat ze goed kunnen verwoorden wat je moet doen als je gaat koken. Zo gaat het gesprek over handen wassen, bacteriĆ«n, wassen, snijden, een kookboek, het recept, bakken en koken. Ook het woord voorbereiding wordt gebruikt.

Dit soort gesprekken dragen bij aan de groepsvorming want er wordt geluisterd, aangevuld en gereageerd. We maken grapjes en lachen veel met elkaar. En we maken vervolgens plannen.

We begrijpen dat de kok de afwas niet hoeft te doen, dat moeten we dus aan iemand anders overlaten. We oefenen met echte spullen, want daarmee speel je beter. Nadat we aan elkaar hebben verteld wat ons lievelingstoetje is, maken we van de zandtafel de toetjeskeuken. Hier worden lekkere, fantasierijke toetjes gemaakt.

Robin had een ontwerp voor een oven gemaakt. Nadat Vera, Marilou, en ik die met haar hadden bestudeerd gingen we aan de slag om van een doos van bijna 1,5m lang een oven te maken. Knippen was geen optie dus de zaag moest erin! De blik op die snuiten dat ze zelf, met een echte zaag mochten! Fantastisch! In de nabijheid van juf lukte het hen om veilig en precies door het dikke karton te zagen. Glunderend van trots hebben ze het resultaat geshowd in de kring. Morgen wordt er verder aan gewerkt.
En zo wordt het p-restaurant steeds echter!

Ander nieuws

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

Sint

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.

[Groep 5] De magie van licht

Licht is weer een dankbaar thema! Tijdens de donkere maanden kunnen we heerlijk experimenteren en verwonderen. Vorige week deden we proefjes met lichtval, gebruikten we glas als een prisma en kregen we prachtige patronen cadeau!