Ik vaar mee met Woeste Willem

Op vrijdagochtend komt juf Laila te laat. Haar dagelijkse ochtend strandwandeling loopt uit. Gelukkig weet ze de school toch te bereiken, nog wild van het strand en de woeste zee. Laarzen gevuld met zand, natte sokken en wilde haren. Maar waarom duurde de strandwandeling langer dan normaal? Er stak een stukje van een fles uit de zee, daar moest ze natuurlijk achteraan. Het duurde even voordat de fles los kwam van het zand. En... wat zit er in? Een brief! Flessenpost! Die gaat mee naar school.

De kinderen helpen de brief uit de fles te peuteren. Het blijkt een brief van Frank, hij is zijn vlieger kwijt geraakt en vraagt of de vinder van de fles kan helpen zoeken. Frank heeft geluk want de hele kleuterbouw staat klaar om te helpen met zoeken. Op het dak van de school (!) vinden we de vlieger. Hoera! Nu nog bedenken hoe we de vlieger terug kunnen brengen naar Frank...

De komende weken varen we mee met Woeste Willem en zullen we met elkaar prachtige avonturen gaan beleven.

Ander nieuws

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

Sint

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.

[Groep 5] De magie van licht

Licht is weer een dankbaar thema! Tijdens de donkere maanden kunnen we heerlijk experimenteren en verwonderen. Vorige week deden we proefjes met lichtval, gebruikten we glas als een prisma en kregen we prachtige patronen cadeau!