Een zee aan creativiteit

Om te leren hoe je een zee schildert, zijn we vanmiddag gestart met kunstbeschouwing. Aan de hand van verschillende schilderijen stonden we stil bij vragen als:

  • welk weer is het op dit schilderij?
  • wat zou je moeder zeggen als de zee er zo uit zou zien bij aankomst op het strand? (Antwoord: " je mag absoluut niet in je eentje het water in!"

En vragen als:

  • welke kleuren zie je precies?
  • welk deel is zee en welk deel is lucht?
  • hoe heeft de schilder ervoor gezorgd dat het golven lijken?
    Vol verwondering deden de kinderen mooie ontdekkingen en leerden ze over de horizon en vlakverdeling.
    We spraken af om te beginnen met experimenteren; even oefenen hoe je het idee van woeste golven wekt, welke kleuren je mooi vindt en welke kwast of penseel je wilt gebruiken.

Tussentijds gingen de kinderen even bij elkaar buurten om inspiratie op te doen. Mooi om te horen hoe ze elkaar complimenten geven. Ook werd er af en toe even afstand genomen van het werk: de kunst werd beschouwd.

Interessant voor mij was te observeren hoe kinderen te werk gaan. Onbevangen, verwonderd en continu bijstellend? Of behoedzaam, onzeker en vasthoudend aan het symbool van golven? Een ding is zeker: wie een zee schildert kan niet binnen de lijntjes kleuren. En dat heb ik dan weer geleerd. Na schooltijd heb ik 22 tafels geschrobt... :-)

De komende dagen doen we onderzoek naar vuurtorens en lezen we meer over verschillende schepen. Die worden vervolgens toegevoegd naar idee van de kinderen, aan het schilderij.

En zo leren we steeds meer over schipper zijn.

Ander nieuws

We zijn in de kerstsfeer op de Werkschuit!

Vanochtend zongen de kinderen samen met meester Xander en juf Corline kerstliederen op het schoolplein. Heel sfeervol, met alle ouders en kinderen zo samen! Een fijne start van het begin van een feestelijke week richting de kerstvakantie. Er staat van alles gepland...

Feesten(d) rond de wereld

De afgelopen weken doken groep 5 en 6 helemaal in het thema Feest. Een prachtig thema over verbinding, cultuur, historie en tradities. De kinderen startten vanuit hun eigen belevingswereld: hoe vieren wij thuis feest, welke tradities horen daarbij en welke verhalen brengen we mee?

Sinterklaas op De Werkschuit

Wat hebben we vandaag genoten van de komst van Sinterklaas! Dit jaar met een geleende camper van een van onze gezinnen. Door de mist was het even spannend of Sint de weg wel kon vinden en of de kadootjes wel op tijd zouden zijn. Gelukkig kwam het helemaal goed en kwam Sint aan met drie nieuwe pieten. Met alle kinderen hebben we Sint buiten ontvangen. Daarna was er voor Sint een voorstelling in de gymzaal met groep 1 t/m 4 en werd er in groep 5 t/m 8 een quiz, spel of muziekoptreden verzorgd. Er waren prachtige surprises gemaakt, met handgeschreven gedichten. Echt een leuke traditie. Wat fijn dat de kinderen hier zo hun best op doen. Het was een ontzettend gezellige dag. We hopen dat Sinterklaas een fijne verjaardag heeft gehad. Tot volgend jaar, Sinterklaas!

Bovenbouw gaat de politiek in!

In groep 7 & 8 werkte de kinderen deze periode aan het thema politiek. En dit had extra veel betekenis, omdat aan de start de landelijke verkiezingen plaatsvonden. Politiek was dus overal om ons heen: partijen en standpunten werden uitgebreid besproken en bediscussieerd. Hoe zit zo’n eerste en tweede kamer nou precies in elkaar. Wat is een coalitie? Wat is het verschil tussen links en rechts?